Copenhagen Summer Dance 2018 bød på ny venue og svenske Pontus Lidberg som ny leder af kompagniet.

Meget var forandret ved dette års Copenhagen Summerdance. Københavnerne har været vant til og i en årrække glædet sig til årets dans i Politigården, som har omkranset dansen på smukkeste vis, og Tim Rushton har stået i spidsen for sit kompagni. Nu tegnes den kunstneriske profil af svenske Pontus Lidberg, og gårsdagens premiere på den yderste spids af Ofelia Plads med Operaen på den ene side og Amaliehaven og Marmorkirken på den anden tyder godt. Omgivelserne kan ikke blive flottere, og når vejret så arter sig, er alt i top. Livet på vandsiden bidrager til den gode stemning. Herligt er det, når joller, kanalrundfarter, sejlbåde, kajakker og det vandpatruljerende politi tager et hvil lige bag scenen. Det er uforudsethed, der giver liv på den gode måde.

Men selvfølgelig er det vigtigste de skønne dansere fra kompagniet og deres gæster fra Cuba og Den Kongelige Ballet.

Aftenen startede humoristisk med et uddrag af Marcos Moraus Vals. Danserne overtræder vist næsten tildækningsforbuddet, for de er helt dækket af tætsiddende sorte palietbesatte dragter inklusive tætsiddende hætter og handsker, mens de skaber lange abstrakte kropslige bevægelige skulpturer. Efterhånden demaskeres alle dog, og danserne fra Dansk Danseteater åbenbarer sig.

Aftenens hedeste oplevelse var mødet med Carlos Luis Blanco og Laura Treto i pas de deuxen Faun frit fortolket af flamsk/marrokanske Sidi Larbi Cherkaoui efter Nijinskys En fauns eftermiddag. Cherkaoui bruger den oprindelige musik af Claude Debussy, men også toner af Nitin Sawhney. Her var sensualitet, så det baskede, når Carlos Luis Blanco med lange mørke dreadlocks og trimmet vaskebrætmave duftede og mærkede sin nymfe. Det var herligt, og publikum viste også tydeligt deres begejstring.

Jessica Lyall helt i hvidt er flankeret af Stefanos Bizas og Joe George i pas de trois-en LamentoDella Ninfa – et abstrakt, smukt værk, hvor der smides rundt med damen med mindelser til både akrobatik og gymnastik moderne.

Alban Lendorf og Marina Minoiu dansede en pas de deux fra Kenneth MacMillans Manon med musik af Jules Massenet. Glædeligt var det at se Alban Lendorf på dansk jord, om end han tydeligt ikke var på toppen efter en alvorlig operation.

Aftenen sluttede med Paysage, Soudain, La Nuit af Pontus Lidberg – et værk skabt til Cubas AcostaDanza – her danset både af de cubanske gæster og Dansk Danseteaters dansere. Der var sanselige vrik med hofterne, vals og moderne dans i en skøn blanding.

Det er et skønt at afvikle Copenhagen Summerdance ved vandet og tæt på Dansk Danseteaters nye domicil på Takkelloftet.

Vi fra Kulturtid krydser fingre for, at vejret holder i alle spilledagene.

COPENHAGEN SUMMER DANCE
9.-11. August 2018 kl 15:00 & 19:00 
Ofelia Plads, KBH K

KuratorPontus Lidberg
Koreografer: Pontus Lidberg, Sidi Larbi Cherkaoui, Marcos Morau, Stephen Shropshire, Kenneth MacMillan m.fl.  
Værker“Faun”, “Paysage, Soudain, la nuit“, “Waltz”, “Lamento della Ninfa”,  ”Manonm.fl.    
Kompagnier: Dansk Danseteater, Acosta Danza  
Dansere: Alban Lendorf, Marina Minoiu, Alessandro Sousa Pereira, Stefanos Bizas, Maxim-Jo Beck McGosh, Emily Nicolaou, Milou Nuyens, Luca Marazia m.fl.