Det er en herlig idé at bruge Operaens lille scene, Takkelloftet, så ofte som muligt og ikke lade den ligge brak, som den gjorde en årrække. Operaakademiets elever havde indtaget den lille black box scene til opførelsen af den italienske barokopera Poppeas Kroning. Operaen er fra 1642-43 og første gang opført i Venedig i karnevalssæsonen. Musikken tilskrives Claudio Monteverdi og er komponeret til en libretto af Giovanni Francesco Busenello.

Historien handler om Kejser Nero og hans elskerinde Poppea, der formår at få vippet den siddende dronning Ottavia af pinden. Samme Ottavia er bestemt ikke fan af den idé.

I denne udgave er handlingen henlagt til cirkus, og Nero er cirkusdirektøren, der liderligt ligger i med Poppea, der på sin side måske/måske ikke er interesseret i Nero for alvor, men under alle omstændigheder er interesseret i den magt, der følger med alliancen. På bagvæggen hænger et rødt fløjlsforhæng, der forestillingen igennem bliver trukket til side og giver plads til forskellige projektioner.

Det er en sjov idé at bruge cirkusmanegen som kulisse for den vanvittige historie med alskens forviklinger af især erotisk og magtbegærlig art. Forviklinger er der mange af personerne imellem, og så er der kønsforviklinger, så det basker i flere af partierne. Neros parti blev oprindeligt sunget af kastratsangere, men i 2019 bliver partiet (heldigvis) sunget af svenske Mia Bergström, der er maskeret som en lille skaldet mandsling med hang til slikkepinde over for undersmukke belgiske Margaux de Valensart. Ottone, der har været og er, forelsket i Poppea er cirkussets stærke mand og går rundt med angiveligt tunge jernkugler. Han kan godt glemme det med Poppea og meget behændigt går han tilbage til sin ekskæreste Drussila, sunget af canadiske Cassandra Lemoine, der på sin side meget gerne hjælper ham med at få dræbt Poppea efter ordre fra dronning Ottavia.

Nogle mystiske personager i form af Amor og en blind, skaldet dame hjælper personerne fra sidelinjen. Endelig er der nogle lidt nørdede klovne, der som en gang hofsnoge betragter slagets gang.

Forestillingen passer godt til de unge talentfulde sangere fra Operaakademiet, og det er da også 3. gang inden for de seneste 10 år, at akademiet har opført den gamle opera. Eleverne har sangmæssigt meget at arbejde med, men også på skuespilsiden er der gods og sjov i operaen, og de klarer sig alle storartet.

Musikken bliver leveret af det 7 mand store Barokorkestret Collegium Musicum fra Riga under ledelse af Maris Kupcs, og de er en fornøjelse at høre på og herligt med barokinstrumenter.

Forestillingen spiller desværre kun tre gange på Takkelloftet, men man kan nå det endnu. Den er bestemt et besøg værd.

Poppeas Kroning på Takkelloftet

Spilledage 20., 22. og 24. marts 2019

Komponist: Claudio Monteverdi

Iscenesættelse: Ebbe Knudsen

Musikalsk ledelse: Maris Kupcs

Musikalsk tilrettelæggelse: Christen Stubbe Teglbjerg

Medvirkende: Mia Bergström, Margaux de Valensart, Kari Dahl Nielsen, Magnus Ingemund Kjelstad, Joel Kyhle, Cassandra Lemoine, Johan Olsson, Fredrik Bjellsäter, Henrike Henken, Renate Ekerhovd, Gerald Geerink og Tomi Punkeri.

Orkester: Barokorkestret Collegium Musicum Riga

Kristine Stumbure, Agnese Kannina, Laura Sarova, Guna Jegorova, Mara Botmane og Talitha Cumi Witmer