Russisk rockmusik i Leningrad i 1980-erne er temaet i Kirill Serebrennikovs film Sommer. Historien udspiller sig omkring Mike Naumenko (1955-1991), hans kone Natalya og deres relation til Victor Tsoï (1962-1990). Sidstnævnte blev et stort ikon inden for russisk rockmusik i 1980-erne. Historien kredser om musik og de kunstneriske begrænsninger, russiske musikere var (og er) underlagt. Der blev smuglet LP-er af Lou Reed og David Bowie til Rusland, og Mike Naumenko var overvejende influeret af Bob Dylan i sin musik. Især handler filmen dog om miljøet omkring disse kunstnere og diskrepansen mellem musik, kreativitet på den ene side og familieliv med dertil hørende forpligtelser på den anden side.

Endelig kredser filmen om evigtgyldige emner som kærlighed, da et trekantsdrama mellem de tre hovedpersoner udspiller sig.

Victor Tsoï opsøger Mike Naumenko for at få hans kunstneriske mening om hans musik og for at søge inspiration. Det bliver til en nær og respektfuld relation, der dog bliver krydret af, at Mikes kone og Victor forelsker sig.

De tre hovedpersoner spilles af Roma Zuer, Irina Starshenbaum og Teo Yoo. De gør det alle godt og realistisk. Man forstår, at Natalya bliver fristet af den labre asiatiske musiker, da hendes mand tilsyneladende kun går op i sin musik. Dette sidste er et held, for han støtter Victor til at fremme sin musikalske karriere uanset de amorøse forviklinger.

Filmen har mange musikalske referencer både til musikken i Vesteuropa, men også til russisk musik. Her kræver filmen et udpræget kendskab til begge dele. Hvis man ikke har det, er der en del, der går tabt.

Filmen er i de fleste scener skudt i sort/hvid, der giver en undergrundfølelse. Personerne har en vildskab over sig, men de bremses af de russiske myndigheder – det var ikke meget, der var tilladt her i 1980-erne. Der er en udtalt kritik af det russiske system i filmen, og Kirill Serebrennikov blev endog arresteret i 2017 under tilblivelsen af filmen og sidder stadig i husarrest i Moskva, så meget forsøges stadig undertrykt af de russiske myndigheder.

Der bydes på grovkornet humor, og blandt andet er en scene med en telefonboks hysterisk morsom og en anden, hvor Natalya drøner gennem byen med en gammeldags kop kaffe til sin mand er uovertruffen. Drømmescener, der ikke skal fingere virkelighed, fungerer godt og giver et graffitiagtigt præg.

Det er flot og muligvis del af den russiske folkesjæl, at instruktøren ikke giver op bare fordi han bliver arresteret, men fuldfører den fra sin husarrest.

Sommer

Premiere: 20. juni 2019

Længde: 126 minutter

Instruktør: Kirill Serebrennikov

Medvirkende: Teo Yoo, Roma Zuer og Irina Starshembaum