Hvem giver først op? Ham der jagter eller ham, der bliver jagtet? Hvordan fanger man en hamrende dygtig og intelligent storsvindler, og hvornår er nok nok? Alt sammen udgør essensen af Steven Spielbergs ”Catch med if you can”, der i 2002 kom frem med Leonardo Dicaprio og Tom Hanks i hovedrollerne. Filmen er nu blevet til en musical, der spilles på Odense Teater med Laus Høybye og Claus Riis Østergaard i hovedrollerne.

Frank Abagnale Jr. lever et liv i overhalingsbanen; et liv fyldt med fantastiske eventyr, drømme, kvinder og masser af penge – alt sammen baseret på hans store evne til at svindle og charmere alle omkring sig. Men svindel kan sjældent holdes ude af søgelyset ret længe af gangen. Derfor må storsvindleren hurtigt erkende, at FBI agenten Carl Hanrattys er blevet opmærksom på ham såvel som hans bedrifter. I en årelang jagt krydser Hanratty og Abagnales veje jævnligt hinanden, indtil jagten en dag slutter.

Musicaludgaven af Spielbergs film fra 2002 er fyldt med humor, dygtige kunstnere, fantastiske sangstemmer og en masse involvering fra publikum. Den fjerde mur nedbrydes jævnligt, og publikum gøres til en aktiv del af forestillingen. Dette sker blandt andet under sangen ”Bryd ikke loven”, der fremføres af Claus Riis Østergaard, her løber henholdsvis forbrydere og FBI agenter rundt i et mere eller mindre kontrolleret kaos blandt publikum – til stor begejstring for de tilstedeværende. Claus Riis Østergaard må generelt siges at imponere ikke kun med sit skuespil men i høj grad også med sin sang, musicalens jazzede stil ligger perfekt til hans lidt sprøde og dybe stemme. En lige så imponerende sangstemme leverer Laus Høybye i rollen som Frank Abagnale, den sympatiske og charmerende storsvindler. Høybye formår på overbevisende måde at tillægge hovedrollen så mange egenskaber, at man trods hans svindel begynder at håbe på, at FBI’s agenter ikke formår at få fat på ham.

Den nyuddannede Cecilie Gerberg må også siges at imponere, især med sin fremførsel af nummeret ”Flyv, flyv din vej”, der giver gåsehud i hele salen. Gerberg formår at tillægge rollen som Brenda, der forelsker sig i Abagnale, både sødme, alvor og styrke. Der er uden tvivl et stort potentiale gemt i den unge Gerberg.

Musicalen er både sjov, fascinerende, underholdende, swingende og imponerende. Samtlige skuespillere bidrager på hver deres måde til, at det hele går op i en højere enhed. Den røde tråd er i den grad gennemgående og formår blandt andet at trække replikker hele vejen op i gennem begge akter, så der skabes en nærmest indforstået sammenhæng, som publikum hurtigt tages med i. Desværre må man dog alligevel pege på, at instruktøren Rolf Heim har ville lidt for meget. I et forsøg på at pille ved det almindelige, udgør ensemblet både stole, borde og diverse andre rekvisitter. Ideen er god, men bliver hurtigt mere forvirrende end egentlig bidragende til forestillingen, hvor den i nogle tilfælde tager fokus på musicalens ellers dejlige musik.

Som et forsøg på at klippe mellem scenerne anvendes en drejescenen. Ideen er god og fungerer rigtig godt. Desværre fjerner den udsyn fra Tip Toe Bigband, der ellers leverer en formidabel præstation som husorkester. Bigbandet er velspillende og et fantastisk valg til en musical som denne.

Generelt må det siges, at musicalfortolkningen er vellykket, om end der kunne laves enkelte forbedringer – ikke blandt ensemblet, der leverer alt det, de formår, men nok mere i forhold til scenografien og instruktionen. Både Anders Gjellerup Koch, som den mislykkede far, Natalí Vallespir Sand, som den forførende franske mor, Joakim Lind Tranberg, som Agent Branton og det resterende ensemble leverer fantastiske præstationer, der uden tvivl bidrager til en god aften i Odense Teater.

Medvirkende: Laus Høybye, Claus Riss Østergaard, Cecilie Gerberg, Anders Gjellerup Koch, Nattalí Vallespir Sand, Joakim Lind Tranberg, Betty Glosted, Peter Gilsfort, Sara Gadborg, Mikkel Bay Mortensen m.fl.

Spilleperiode: 8. februar til 14. marts 2018 på Store Scene på Odense Teater

Instruktør: Rolf Heim
Musik: Tip Toe Bigband