Divaer i Glas vil hylde nogle af de mange kunstnere, der for mange år siden jævnligt optrådte i Glassalen i det, der dengang blev benævnt Tivolivarietéen. Således portrætteres Josephine Baker, Marlene Dietrich, Ella Fitzgerald, Preben Uglebjerg, Eartha Kitt, Sara Vaughan, Birgit Brüel, Poul Henningsen, Monica Zetterlund og Rosemary Clooney.

Forarbejdet til showet er grundigt. Man har været nede i gamle biografier, interviews m.v. om de gamle stjerner, og det bærer forestillingen præg af. Det er fiktion, men med afsæt i hvad der skete dengang i Poul Henningsens fine glassal med sæder, der skulle være mindre komfortable at sidde i, så publikum ikke lullede sig i søvn. Gamle anekdoter er genoplivet og brugt og genfortolket i showet.

Birgitte Hjort Sørensen er skøn at skue som Marlene Dietrich, og en meget aktuel kommentar midt i Pride-ugen blev det til. Som Dietrich/Hjort Sørensen siger: Jeg er pride. Mænd elsker mig, og kvinder elsker mig. Mest inderlig er Birgitte Hjort Sørensen, når hun iført militærtøj fortæller om Dietrichs rolle under anden verdenskrig, mens Kaya Brüel med stor indlevelse synger ”Ne me quitte pas”.

Caroline Henderson og Kaya Brüel er sjove, når de synger duet som Eartha Kitt iført leopardkjoler.

Henderson, Brüel og Hjort Sørensen springer ind og ud som diverse divaer, og deres professionalisme er imponerende. Brüel er flot som Josephine Baker i et gult outfit med tilhørende hat. Det er en god idé, at Baker ikke per automatik bliver portrætteret af Henderson. Henderson er dog hende, der citerer fra tidens anmeldelser om Baker, og det er ikke for sarte sjæle at høre på. At Josephine Baker kom tilbage til København efter de svadaer, hun i første omgang var udsat for, er bemærkelsesværdigt.

Carsten Svendsen er godt castet som konferencieren Preben Uglebjerg, der døde i en bilulykke kun 37 år gammel. Carsten Svendsen har et godt glimt i øjet og illuderer Preben Uglebjerg godt. Han binder showet sammen med en fandenivoldsk charme, ligesom hans fortolkning af en helt ny sang af Bent Fabricius Bjerre er rørende.

Danserne har en forbavsende fremtrædende plads i showet og har en effektiv koreografi af Toniah Pedersen. Alle dansere har et højt niveau, og især Suad Demirovic glimrer med både modenhed, effektivitet og gode skuespilpræstationer. Han spiller i den grad op til showets divaer.

Der bliver i den knap to timer lange forestilling leveret ikke mindre end 18 sange, der bliver givet hip om både racediskrimination og tolerance omkring seksuelle præferencer, alt imens musikken varmer i øregangene.

Det er et flot og vedkommende show. Både Caroline Henderson, showets idékvinde, Birgitte Hjort Sørense og Kaya Brüel er fantastiske sangerinder og ser vidunderlige ud i skiftende glitrende rober.

Der, hvor det alligevel halter lidt, er at uanset deres evner som sangerinder, er det ikoner, de portrætterer. De tre damer synger formentlig på nogle måder bedre end deres forbilleder, men det er svært for ikke at sige umuligt at fylde Ella Fitzgerald, Josephine Baker og Marlene Dietrichs sko.

Idé og redaktør. Caroline Henderson

Manuskript: Flemming Klem

Instruktør: Rolf Heim

Koreograf: Toniah Pedersen

Kapelmester: Nikolaj Hess

Medvirkende: Caroline Henderson, Birgitte Hjort Sørensen, Kaya Brüel og Carsten Svendsen

Dansere: Maria Malmstrøm, Tobias Yves Schiøtt Deedaran, Luc Boris André Kouadio og Suad Demirovic

Orkester: Nikolaj Hess, Daniel Franck, Jacob Høyer, Peter Fuglsang, Lars Vissing og Jakob Munck

Varighed: 2 timer inkl. 20 minutters pause

Spilleperiode: 17. august til 12. september