SarahOrd er overflødige når det kommer til Ghita Nørbys 60-års jubilæumsforestilling ‘Sarah’ på Folketeatret.

Ghita som Sarah – større bliver det ikke. Nutidens største skuespillerinde portrætterer en af datidens største navne på teaterscenen: Sarah Bernhardt. En kvinde der har stået på selvsamme scene på Folketeatret tilbage i 1902.

Det er endvidere overflødigt at bruge spalteplads på at kloge sig på Ghitas talent som skuespillerinde, men som publikum tager vi flere gange os selv i at overveje, hvad det er, vi egentlig er vidner til. Det er teaterhistorie – ingen tvivl om det – og selve historien om Sarah over for sin tro tjener Georges Pitou i skikkelse af en anden stor dansk skuespiller Preben Kristensen, er udsøgt. De to har i denne forestilling og som vi så det i 2014 i ‘Indenfor Murene’ en helt utrolig timing, forståelse og respekt for hinanden. Det er tydeligt, at de vil hinanden på scenen, og det er tydeligt, at de hører hjemme på Folketeatret.

Sarah arbejder på sine erindringer, og hun genoplever glimt fra fortiden sammen med sin tjener, der gør hvad han kan for at tilfredsstille den krævende diva. Det er ligeledes ham, der noterer Sarahs ord, og det er en særligt krævende opgave.

Skuespillerpræstationerne tryllebinder publikum. Men også scenografien fortjener rosende ord med på vejen, for udsigten fra Sarahs balkon ændrer sig i takt med tiden, og det er utroligt flot lavet.

Ghita Nørby vandrer hjemmevant rundt på scenen. Det er hende, der er den, og uanset hvor meget instruktør Kasper Wilton har bestemt, så glemmer vi faktisk, at det er en forestilling. Det tangerer nærmest et levende kunststykke at se Ghita i arbejde på denne måde.

Det er svært at tro, at dette skulle være Ghitas afskedsforestilling på teaterscenen. Vi håber, at det ikke er. Men – skulle det holde stik, så siger vi tak!  Tak Ghita for alt, hvad du har beriget dansk teater med.

‘Sarah’ spiller på Folketeatret frem til 25. maj 2017.

Instruktør: Kasper Wilton.
Medvirkende: Ghita Nørby og Preben Kristensen