Det Kongelige Teater kunne søndag eftermiddag byde på ikke mindre en urpremiere på en ny opera af komponist Hans Abrahamsen, der i april i år modtog Sonningprisen og hvis sangcyklus for sopran og orkester Let me tell You i september blev valgt til det 21. århundredes bedste klassiske værk – meget imponerende. Det kan næsten ikke blive mere dansk, når komponisten er dansk, når Dronning Margrethe sidder blandt publikum til premieren, og når værket baserer sig på H.C. Andersens eventyr fra 1844.

Hans Abrahamsen har komponeret en vedkommende og moderne opera. Snedronningen bliver personificeret ved en danser, mens sangpartiet bliver sunget af Johan Reuter. Hans karakter bliver benævnt ”Den Universelle” og dækker både over Snedronningen, Rensdyret (også en danser) og endelig Tiden, der ubønhørligt går – tik tik.

Abrahamsens musik er moderne på den gode måde og er et bevis for, at moderne klassisk musik ikke behøver være svært tilgængeligt. Det er på en gang elitært og humoristisk. Der kan høres den ellers så stille sne, H.C. Andersens blomster på den ene side og på den anden side trompeter der humoristisk og skævt gjalder fra scenen hos prinsen og prinsessen på slottet.

Snedronningen er en mørk historie om, hvordan splinten i øjet fra spejlet, der splintres, kan ødelægge et menneske og gøre det kynisk. Det er ved at ske med Kay, men han reddes i sidste ende af Gerdas tårer.

Heldigvis er der humor i alvoren. Slotskragen og Skovkragen er to sjove størrelser, der hjælper Gerda til slottet, hvor hun tror, Kay befinder sig. Det er en Klods Hans historie midt i hovedhistorien, da Gerda er overbevist om, at den veltalende person, som prinsessen har valgt må være Kay. Samme krager tilbydes endda fastansættelse ved slottet – det er ikke tit, det sker!

Sofie Elkjær Jensen er vidunderlig i hovedpartiet som Gerda, og man føler med hende i udvikling fra barn til voksen, når hun skal frigøre sig fra bedstemoderen, der ikke er vild med, at barnebarnet forlader hjemmet. Bedstemor bliver sunget af Johanne Bock, der også agerer gammel kone og Finnekonen. Partiet som Kay er komponeret til en mezzosopran og synges af Melis Jaatinen, der er udklædt som en lidt nørdet dreng iført briller.

Francisco Negrín har iscenesat, og han har skabt et totalteater, hvor alle dele spiller sammen. Koret dukker op fra kælderen som blomster eller falder i ét med en mørkeblå stjernehimmel. Her har været et frugtbart samarbejde med Louis Désiré, der har lavet kostumerne. Gerda og Kay rejse fra børn til voksne bliver anskueliggjort ved, at kostumerne ved historiens begyndelse er alt for store, som havde de taget deres forældres tøj på. Ved slutningen af de tos rejse passer tøjet, og de er blevet voksne. Det er et sjovt og let forståeligt greb.

Scenografien af Palle Steen Christensen er enkel og stram og sine steder med mindelser til Metropolis. Der er både geometri og poesi i den. Der er blomster og sne, og så er der lys. Lysdesignet er sjældent set flottere. Det skifter mellem at være overvejende hvidt til at være i alle spektrets farver. Der er anvendt L.E.D. pærer, og det fungerer ekstremt flot, og så passer det til operaens moderne rum. Hele salen inddrages, når lyset løber gennem i græskarrets etageadskillelser.

Solister, kor og kapel er forrygende, og danserne fungerer godt i historien. Så tøv ikke med at nyde en ny dansk opera. Hvis H.C. Andersen havde overværet premieren, ville han have kunnet lide, hvad han så.

Derudover kan publikum glæde sig til Snedronningen i Tivoli i december – denne gang som ballet, hvor Dronning Margrethe skaber kostumerne.  

Snedronningen:

Komponist: Hans Abrahamsen

Libretto: Hans Abrahamsen og Henrik Engelbrecht

Dirigent: Robert Houssart

Iscenesættelse: Francisco Negrín

Scenografi: Palle Steen Christensen

Kostumedesign: Louis Désiré

Lysdesign: Bruno Poet og Matt Daw

L.E.D. Installation artists: Playmodes Studio

Koreografi: Toniah Pedersen

Medvirkende: Sofie Elkjær Jensen, Melis Jaatinen, Johanne Bock, Johan Reuter, Sibylle Glosted, Gert Henning-Jensen, Jens Christian Tvilum, Morten Grove Frandsen.

Dansere: Maria Malmström og Boris André

Det Kongelige Operakor under ledelse af korsyngemester Steven Moore

Det Kongelige Kapel – koncertmester Lars Bjørnkjær

Varighed: 2 timer inkl. pause

Spilleperiode: 13. oktober til 3. december 2019