Tilbage i 1700-tallet tog entreprenante danskere turen fra Danmark til Afrika, hvor man medtog slaver til de vestindiske øer, så der kunne høstes sukker med deraf følgende velstand for danskere. I forestillingen Sukker følger publikum den nysgerrige, arbejdssomme, retfærdighedssøgende, kærlige og lidt naive Jakob. Gennem hans øjne anskueliggøres en af Danmarks mere skamfulde bidrag til Verdenshistorien. Jakob er i bunden af den hvide mands hierarki. Han arbejder hårdt og bliver snydt for både hyre og den slavepige, han har forelsket sig i. Dertil kommer, at han meget mod sin vilje er skyld i, at hun idømmes en streng straf.

Scenografi og lys er imponerende. Forestillingen spilles i en stor firkant på gulvet i Republiques lille scene med siddepladser på alle fire sider. På gulvet projiceres kort over både København og St. Croix, gulvet i skibet til Vestindien, og meget effektfuldt bliver man næsten søsyg, mens gulvet gynger. Blæsten fyger og får vind i sejlene, når et stykke hvidt stof holdt af to af skuespillerne blafrer. Havet skyller ind over besætningen, da de er kommet til Vestindien, og man er næsten bange for at blive våd. Da arbejderne gør oprør på St. Croix i 1878 med opstanden Fireburn, fosser ilden ind over gulvet.

Også kostumerne fungerer. Skuespillerne har en mangfoldighed af roller, og af det råhvide grundkostume forvandles herremand til slave til grevinde med flere. Slaverne har sorte anonyme hætter på – så lidt var de værd. Når de tvangsdøbes af den let speedede præst iføres de uhyggelige masker, der ikke bringer værdigheden op på noget acceptabelt niveau.

Ind over hele foretagendet lyder dels afrocaribiske toner dels klassisk af Haydn.

Lotte Faarup har instrueret de seks skuespillere, der leverer en hæsblæsende, fysisk præstation, der svinger mellem dans, performance og skuespil. Forestillingen er den første i en trilogi om Danmarks rolle tilbage i tiden, og historien i denne første del er da også yderst instruktiv, men teksten er også lidt som en dramatiseret historietime, som skoleelever ville have glæde af.

Spændende at se, hvad de to næste udspil i trilogien bringer.
Det Olske Orkester
‘Sukker’ på Republique lille scene til 10. marts 2018
Koncept: Det Olske Orkester
Manuskript og instruktion: Lotte Faarup

Skuespillere: Øyvind Kirchoff, Morten Klode, Ditte Laumann, Sofie Ebbesen Nielsen, Mireia Voltas, Angelina Watson
Lys og Scenografi: Jeppe Lawaetz
Kostumer: Signe Beckmann
Lyddesign: Jonas Jørgensen