Er historien om ”Den gode soldat Svejks eventyr” fra 1. verdenskrig overhovedet relevant og tankevækkende i 2018?

Det spørgsmål stillede vi os selv, før premieren på ”SVEJK” på Nørrebro Teater. Og efter blot 10 minutter med soldaten Svejk, som de tjekkiske myndigheder har erklæret ”idiot”, bliver du fascineret af, hvordan han går til alle autoriteter og mennesker han møder på samme ”idiotisk fornuftige måde”. Ingen er klogere, ingen er dummere, ingen er højere eller lavere i hierarkiet. Ikke ifølge Svejk – uden han måske selv ved, at han lever efter den tankegang… For er Svejk naiv? Dum? Idiot? Eller bare en genial mand der har gennemskuet, hvordan autoriteter skal behandles for at få det bedst mulige resultat? Her fylder ærlighed og intet fedteri blandt andet meget. Og det sætter tanker i gang!

En af tidens mest klassiske krigsromaner har fået premiere på Nørrebro Teater – og kort sagt handler forestillingen om hundehandleren Svejk, spillet af Rasmus Botoft, der bliver anklaget for højforræderi efter et attentat på ærkehertug Ferdinand – og derefter følger vi hans vej ind ind i militæret og hans pludselig job som oppasser for Løjtnant Lukas, spille af Carsten Svendsen – og uanset hvad Svejk oplever, er situationerne præget af en vis absurditet. På en genial, sjov måde.

Det kan for ikke-historieinteresserede lyde langhåret – og kender man ikke historien, skal man da også lige holde tungen lige i munden det første kvarters tid. Men derefter glider accepten af Svejks væremåde og trang til at fortælle historier dejligt let ned – fyldt med en gigantisk portion latteranfald.

 

DANSK FORREST GUMP OG MONTY PYTHON

For den her forestilling rammer i den grad sømmet, når det gælder komikken!

Rasmus Botoft brillerer i rollen som Svejk, og karakterarbejdet er helt fænomenalt, hvor der er kælet for detaljen, helt ned tilhvordan han bruger sin tunge i munden. Han var idiotisk fornuftig, nærmest ”Forrest Gump”-autistisk og han gør os ofte i tvivl om, hvorvidt han har gennemskuet situationen? Eller egentlig bare er dum? Facit ligger aldrig helt ligetil. Derudover mestrer han de komiske situationer, så salen efterlades i grin i hver eneste scene. Uden det bliver påtrængt.

Vi møder i alt 9 skuespillere på scenen – og ikke én gang falder en oneliner, en replik eller et blik på gulvet. Carsten Svendsen er komisk genial i rollen som Løjtnant Lukas, der med sin sans for timing allerede slår sig fast på 30 sekunder i en ind-ud-scene i begyndelsen af forestillingen. Og det er svært at nævne en frem for en anden af ensemblet, der mestrer deres fem til 11 forskellige roller til UG. Det føles som om, at Peter Schrøder sammen med skuespillerne har arbejdet helt i bunden med hver lille rolles identitet, kropsprog og stemmeleje. Og det giver gåsehud at sidde og kigge på det, mens de bare transformerer sig rundt til nye personer, hvor man altid tror på, hvem de er. Og griner ad deres komiske timings. Bare en lille scene – næsten uden replikker – hvor bl.a. Ulla Henningsen og Steen Stig Lommer får en til af falde på halen af deres måde at spille psykisk syge på med et helt gennemarbejdet kropssprog. Og Tom Jensen der får en til at græde af grin over sin fordrukne fremtræden i præstekittel. Og Emil Bodenhoff-Larsen med sit geniale ’undskyld-jeg-findes’ tag på rollen som Fodnote. Alle bør nævnes, for alle på den scene gør et fantastisk stykke arbejde!

Forestillingens scenografi og finurlige brug af rekvisitter når der skal bruges en bil, en hest, en hund eller et brev, er nytænkende og sjov – og hvordan en rekvisits måde at blive anbragt på en scene kan være sjov. Ja, det skal du selv få lov at se! Derudover er det befriende, at man har kombineret teater og musik på den måde, det bruges. Skuespillerne skal ikke decideret synge – men musikken bruges til at give hele fortællingen en ekstra prik over i’et.

Selvom røgmaskinen i slutningen af forestillingen fik publikum til at hoste og blive en smule tilrøget, fortjener ”Svejk” og hele holdet bag 6 stjerner.

”Vil ikke nok se at få det åndssvage udtryk tørret af fjæset?”, siger Lukas til Svejk. ”Melder, hr. Løjtnant. Nej, det vil jeg ikke,” svarer Svejk. Mens han smilende og med et naivt blik kigger ud mod publikum.

Tak for en idiotisk genial aften!

 

Spilleperiode: 27. september – 17. November

Sted: Nørrebro Teater

Instruktør: Peter Schrøder

Scenografi og kostumer: Sven Dahlberg

Skuespillere: Rasmus Botoft, Carsten Svendsen, Ulla Henningsen, Steen Stig Lommer, Asger Reher, Tom Jensen, Jesper Groth, Emil Bodenhoff-Larsen, Sara Viktoria Bjerregaard