
Denne sæsons ´Ballet de Luxe´ var en blanding af dansk og russisk koreografi. August Bournonville og Lander fra Danmark og Marius Petipa fra Rusland.
Forestillingens første del bestod af hele fem divertissementer. Hele tre af dem var af den danske ballets fader August Bournonville. Stephanie Chen Gundorph var en yndig sylfide med Jonathan Chmelensky som sin James. Hun er et under af uskyldighed, så vi alle forstår James, når han bliver ledt på afveje på sin bryllupsdag. Man sidder bare og længes efter hele historien, som vi naturligvis ikke forkæles med i en aften med highlights.
Til gengæld er pas de deuxen fra ´Blomsterfesten i Genzano´ det, der er tilbage fra balletten af samme navn fra 1858. Hele balletten danses ikke mere. Duetten er altid et gensyn værd. Eukene Sagues og Nico Janssen klædte hinanden.
Tredje og sidste gang Bournonville var et uddrag fra ´Livjægerne på Amager´ fra 1871. Der er livsglæde og flirt på drengen, når Guilherme de Menezes holder både Camilla Ruelykke Holst og Ji Min Hong i skak. Det er til at blive glad i låget af.
Fra Petipas ´Tornerose´ fra 1890 dansede Tara Schaufuss og Mairambek Nazargozhayev pas de deuxen med den blå fugl. Det er et skønt glansnummer, men også her savner man resten af historien – især katteduetten, der følger efter, hvor vi erfarer, at fuglen er blevet ædt.
Endelig dansede Holly Dorger og Mathieu Rouaux en munter duet fra balletten ´Santanella´. De var et flot par i Harlekin og Columbine-kostumer. Musikken var af Césare Pugni, der er inspireret af Paganini, så tydeligt hører man uddrag af ´Min hat den har tre buler´.
Aftenens højdepunkt var imidlertid og naturligvis Harald Landers ´Etudes´ fra 1948, hvor det vrimler med dansere. På premiereaftenen dansede Emma Riis-Kofoed ballerinaen og de to soloherrer var Ryan Tomash og Jón Axel Fransson. De var alle tre forrygende og veldansende i en helt utrolig grad. Det er partier, der kræver præcision, teknik, stamina og elegance, og det havde de. Ryan Tomash kan nærmest springe over dammen til New York, men igen hvor kommer det københavnske publikum til at savne ham. Jón Axel Fransson nåede ud over rampen med både udstråling og teknik. Emma Riis-Kofoed var gnistrende flot som ballerinaen – imponerende. Imponerende var hele korpset, og er de ikke det, er ´Etudes´ helt ligegyldig, men der var ingen slinger i valsen i denne ballet, der hylder den klassiske dans. Knud Aage Riisagers musik klingede forunderligt fra kapellet under ledelse af Damien Lorio.
Det var en flot aften, der bagudskuende havde den klassiske ballet i fokus. Oplagt er det, at Amy Watson gerne vil cementere, at hun prioriterer Bournonville. Hun er klar over, at der er en arv, der skal bæres videre – noget hun i øvrigt nyligt har fabuleret over i en kronik i Politiken for nylig. Det tyder godt for den kongelige ballets fremtid. Den skal der måske kigges ind i ved fremtidige aftener med ballet de luxe.
,
Ballet de Luxe på Det Kongelige Teaters Gamle Scene
Divertissement fra Sylfiden 2. aktKoreografi: August Bournonville
Musik: H.S. Løvenskiold
Medvirkende: Stephanie Chen Gundorph, Jonathan Chmelensky og Corps de ballet
Blå fugl pas de deux fra TorneroseKoreografi: Christopher Wheeldon, efter Marius Petipa
Musik: Pjotr Tjajkovskij
Medvirkende: Tara Schaufuss og Mairambek Nazargozhayev
LivjægernepåAmager – pas de trois
Koreografi: August Bournonville
Musik: Vilhelm C. Holm
Medvirkende: Camilla Ruelykke Holst, Ji Min Hong og Guilherme de Menezes
Blomsterfesteni Genzano – pasdedeux
Koreografi: August Bournonville
Musik: Holger Simon Paulli
Medvirkende: Eukene Sagues og Nico Janssen
PasdedeuxfraKarnevali VenedigKoreografi: Marius Petipa
Musik: Césare Pugni
Medvirkende: Holly Dorger og Mathieu Rouaux
Etudes
Koreografi: Harald Lander
Musik: Knudåge Riisager
Medvirkende: Emma Riis-Kofoed, Jón Axel Fransson, Ryan Tomash og Corps de ballet.
Varighed: 1 time og 50 minutter inkl. pause
Spilleperiode: 11. maj til 5. juni 2025