Denne sæsons første udgave af ´Hübberiet´ er dedikeret Det Kongelige Teaters Balletskoles 250 årsjubilæum – eller rettere 251, for fejringen skulle have været sidste år, men det blev aflyst af pandemien som så meget andet. Der havde så til gengæld været tid til at forberede sig, og det havde man sandelig gjort.

Der var lavet et lille hæfte om balletskolen fra begyndelsen i 1771 til nutidens balletskole, der ikke kun ligger på Kongens Nytorv, men også er bredt ud til talentcentre i Aarhus, Esbjerg og Aalborg, ligesom der i Odense og Holstebro er satellitskoler med både læse- og balletskole.

Erik Aschengreen har skrevet om skolen med den lange tradition og især afsnittet om August Bournonville fylder naturligt nok. Aschengreen var også på scenen i samtale med Nikolaj Hübbe og fortalte om skolen, og han har altid noget interessant og vidende at fortælle. Meget har ændret sig i 250 år, og Nikolaj Hübbe er oplagt stolt over skolen. Dernæst er han stolt over, at aspiranterne i dag ikke stopper deres skolegang efter 9. klasse, men tager en HF-eksamen på Falkonergården. Det ruster dem til livet som dansere, og hvis de ikke kommer gennem nåleøjet til korpset, er de klar til et alternativt uddannelsesforløb. Tak for det gode initiativ.

Tidligere solodanser og nuværende leder af balletskolen Thomas Lund fortalte om den levende tradition og overlevering af Bournonville trin fra generation til generation. Det er herligt nørdet at høre om. Til tydeliggørelse havde Thomas Lund dansere med på scenen, der viste publikum Bournonvilles særlige bevægelser.

Og så var der selvfølgelig rigtig mange børn på scenen, og det var skønt at se de helt unge som engle i Nøddeknækkeren og som fodboldspillere, balletbørn og alfer i børneballetten `Dansefeber´.

Aspiranterne dansede i Ballebillen fra August Bournonvilles Napoli og i en ny Balanchine inspireret koreografi af Linda Hindberg ´Tribute 250`.

Et af aftenens emner var talentudvikling. Selvfølgelig med udgangspunkt i balletskolen, men den klassiske musik kom også på banen med ´Zapolski Piano Quintet´, der lige havde vundet en prestigefyldt musikkonkurrence for unge musikere. For pokker hvor var de dygtige og dedikerede.

En tidligere elev og nu voksen danser Sebastian Haynes dansede en vidunderlig og moderne solo ´Kleine geister´ af Paxton Ricketts. Herligt at han er tilbage i kompagniet efter sin afstikker til Holland.

Aftenen sluttede festligt med dans med uddrag fra værket ´Breakfast for Bournonville´ koreograferet af ballettens juniorkompagni Kompagni B.

Hübberiet kunne nemt have undværet, at en familievejleder kendt fra TV skulle give sin ros til ballettens børn og deres pædagoger, ligesom et reklameindslag for en kommende børneserie om en dreng, der går på balletskolen også kunne være sparet væk.

Det ændrer dog ikke ved, at det var en dejlig aften med smittende livsglæde fra de unge mennesker, som i dans og tale udtrykte deres store begejstring for livet på Balletskolen.

En balletskole, der har eksisteret et kvart årtusind, fortjener en hyldestaften. Her kommer konceptet ´Hübberiet´ til sin ret. Der dykkes ned i et emne, og der både nørdes, fortælles og danses, og man forlader teatret i opløftet stemning.

Hübberiet på Det Kongelige Teaters gamle scene den 9. og 12. marts 2022

Vært: Balletmester Nikolaj Hübbe

Medvirkende: Eleverne fra Balletskolen, solist Astrid Elbo, ballethistoriker Erik Aschengreen, Thomas Lund, Allison Smith, Zapolski Piano Quintet, familievejleder Lola Jensen, Charlotte Falkentoft, Sebastian Haynes

Værker af: Petipa, Tobias Praetorius, Linda Hindberg, Paxton Ricketts og Kompagni B

Varighed 2 timer og 30 minutter inkl. pause.