
“Jeg dedikerer The Art of the Fugue til det ukrainske folk”, skriver Alexei Ratmansky i programmet. Det Kongelige Teater havde i dagens anledning også hejst det ukrainske flag, så det var oplagt, hvor sympatien lå. Værket skulle have haft premiere i Rusland ved Bolsjoj-balletten i 2022, men da Rusland invaderede Ukraine, forlod Ratmansky Rusland og tog sin ufærdige ballet med sig.
Det må have været uendeligt svært for Ratmansky at tage dette skridt. Han er uddannet ved Bolsjoj-balletten, har været balletmester her fra 2004-2008 og har koreograferet til kompagniet.
Værket er nu færdigkoreograferet til Den Kongelige Danske Ballet, hvor premieren fandt sted lørdag den 1. november. På den måde befinder Den Kongelige Ballet sig midt i et stykke kunstnerisk verdenshistorie.
Det danske publikum kender Ratmansky fra hans tid som solodanser på teatret fra 1997 til 2004, og han skabte i 2001 sin version af ´Nøddeknækkeren´ til kompagniet. Der er således gensynsglæde på flere planer.
I mange balletter er musikken nok så vigtig som dansen, og det er den i særdeleshed i ´The Art of the Fugue´ med fortolkningen af Johann Sebastian Bachs ufuldendte værk. Koreografien er abstrakt, klassisk, moderne og musikalsk. Der trækkes tråde både til Ratmanskys russiske uddannelse, men også til hans erfaring fra USA. Der er en New York vibe med lange linjer og hurtighed.
I værkets første del sidder uforlignelige Alison Smith ved klaveret. Hun spiller til fire pars dans. I smukke gyldne kostumer folder danserne koreografien ud. Det er på en gang ækvilibristisk og helt roligt. I anden del spiller messingkvintet med to trompeter, 1 basun og tuba, når femte par Emma Riis-Kofoed og Sylvester Jønson og soloherre Sebastian Haynes kommer på scenen. Ved slutningen af første afdeling fyldes scenen med hele ni herrer.
Efter pausen er Alison Smith hævet op i højden, hvor et cembalo er opstillet. Cembaloets sprøde klang er helt speciel, og soloen blev fortolket fantastisk. Til musikken dansede Ji Min Hong og Philip Katsnelson, Holly Dorger og Jonathan Chmelensky og endelig som soloherre Sebastian Haynes klædt i rødt.
Da musikken er et ufuldendt værk, standser den pludseligt. I stilhed fortsætter danserne et øjeblik, inden tæppet går ned.
Det er på en uendelig sørgelig baggrund, at værket nu opføres på Det Kongelige Teater i stedet for på Bolsjoj-teatret, men det skal ikke afholde os i publikum fra at nyde det. Koreografien klæder danserne, og det er oplagt, at Ratmansky har tilpasset den specielt til dem. I virkeligheden burde man se værket mere end én gang, for der er mange detaljer, man gerne ville fordybe sig yderligere i. Der er tid endnu, om end der kun danses på udvalgte dage indtil den 18. november. Forhåbentlig forsvinder ´The Art of the Fugue´ ikke ud af repertoiret.
Der er mange interessante artikler i programmet – både om Johann Sebastian Bach og Alexei Ratmansky. Hvis man har lyst til at fordybe sig yderligere i Ratmanskys skæbne har Marina Harss skrevet biografien ´The Boy from Kyiv – Alexei Ratmansky´s life in Ballet´ fra 2023.
,
The Art of the Fugue
Koreograf: Alexei Ratmansky
Musik: Johann Sebastian Bach
Scenografi og kostumer: Moritz Junge, assisteret af Jack Valentine
Lysdesign: Brandon Stirling Baker
Iscenesættelse: Alexei Ratmansky med Aleksandar Antonijevic og Kyle Davis, assisteret af Rose Gad, Fernando Mora og Anna Trévien
Musikalsk indstudering: Bo Holten
Musikalsk ledelse: Matthew Scott Rogers
Varighed: 1 time og 45 minutter inkl. pause
Spilleperiode: 1. til 18. november 2025





