Kasper Ravnhøj har i 25 år udfordret det danske dansemiljø. Han er ikke sådan til at putte i en kasse og bare sige, han er moderne danser. Han er sig selv. I sin forestilling ´Solo (Quasar)´ viser han sin næsten overmenneskelige kropslige kontrol og virtuositet.
Ordet Quasar betegner en aktiv galakse, men om vi befinder os i det ydre rum, er lidt uvist. Sikkert er det dog, at der som nævnt i pressematerialet insisteres på den ild, der brænder i hver bevægelse.
I hvad der må anses for en jubilæumsforestilling, indtager Kasper Ravnhøj scenen med harmonikaspilleren Bužor Nenic, der spiller Balkan-inspireret musik. Forrest på scenen tager Ravnhøj sine sko af og gennemfører forestillingen på bare tæer og ellers iført sorte lidt gammeldags bukser med seler og hvid skjorte. Han skåner ikke sig selv Kasper Ravnhøj. Han skaber et intenst univers, hvor virtuositet og vanvid går hånd i hånd. Han står på sine flade fødder for derefter at hoppe op på dem, som var hans fødder iført tåspidssko. Uden at kny falder han til jorden og lander hårdt. Det går ud over knæ, albuer, hoved, og vi der sad tæt på, kunne da også se, at Ravnhøj havde tildelt sig selv adskillige knubs, og da han på det nærmeste i en sekvens tager sin ene arm af, var det seriøst uhyggeligt. Der gik da også gys gennem publikum ved de gigantiske fald.
Den gennemgående fortælling byder på gentagelser, der virker frustrerende, men interessante.
Kasper Ravnhøj leverer i “SOLO (QUASAR)” en interessant forestilling, der kommer ud i krogene på performance og dans. Med en nærmest overmenneskelig kropslig kontrol og virtuositet skaber han et intenst, nærmest hypnotisk scenisk univers. Det er ekstremsport udsat for dans.
Ravnhøjs bevægelser er på samme tid ekstreme og kontrollerede – en unik blanding af atletisk præcision og kunstnerisk sensitivitet. Hans evne til at transformere kroppen til et levende instrument er forbløffende. Hver bevægelse synes både tilfældig og dybt gennemkomponeret.
Bužor Nenićs live-musikledsagelse tilfører forestillingen en ekstra dimension. Harmonikaen smelter organisk sammen med Ravnhøjs koreografi og dans. Der er en forbindelse mellem de to, som i den grad bidrager til at fuldende historien.
Det er en gave, at Pelle Koppel har inviteret Kasper Ravnhøj til Teater V. Med ham bliver publikum både udfordret og underholdt.
Medvirkende: Kasper Ravnhøj og Bužor Nenic
Dramaturgi: Klaus Hildebrandt Fredriksen
Billedkunstner og koncept:Kiss Lavin
Producent: Mute Comp.
Varighed: 55 minutter uden pause.
Spilleperiode: 27. til 30. december 2024