Odense Teaters genopsætning af ’Mille og den grimme ælling’ er solidt teaterhåndværk, hvor der ikke er gået på kompromis med noget, og hvor der aldrig overspilles eller pjattes. Der serveres med andre ord højkvalitet teater for de yngste her i H. C. Andersens fødeby.

Det er så vigtigt, at børn ikke spises af med hvad som helst, hvis de skal opdrages til at blive flittige teatergængere, for man skal nemlig ikke tage fejl af børn som publikum, for de er hudløst ærlige og skjuler ikke, hvis de keder sig. Det var så overhovedet ikke tilfældet med ’Mille og den grimme ælling’, hvor de små poder var som tryllebundet af magien på scenen i de samfulde 50 minutter, stykket varede.

Og magien starter allerede, når publikum skal hjælpe Mille Gori med at slukke lyset i teatersalen med et klap, og slutter først ved de efterfølgende klapsalver. Gori er magisk som eventyrfortælleren, der svæver ind og ud af historien og danser ballet i alle små pigers drømmekostume: balletskørt. Hun er til gengæld lige tilpas hård i filten som den gamle, kritiske and, der kommer på inspektion i andegården.

Mikkel Reenberg er eminent som den hårdt plagede bondemand, hvis trængsler med børneopdragelsen er årsag til stor latter fra publikum. Og hans omsorgsfulde andemor, der vralter og vrikker og danser ballet på sine flade andefødder er simpelthen skøn. Reenberg i skikkelse af konen med den noget forkælede høne bliver også rigtig sjov.
Anders Ortman står som musiker og komponist for den musikalske indpakning af eventyret, og selvom det måske er oplagt, er de indlagte passager fra Tjajkovskijs ’Svanesøen’ kærkomne overraskelser i den i øvrigt ualmindelig dejlige musik, der underbygger hele historien.

Eleverne fra Det Kongelige Teaters Balletskole Odense danser helt eventyrligt, når de spiller ællinger, svaner, snefnug og meget mere. Deres mange roller bidrager i den grad til magien, der strømmer gennem hele forestillingen. Hele holdet er dygtige dansere, men alligevel skal Saga Elisa Tindbæk Sørensens svane fremhæves; hun danser så flot som graciøs, ung svane.
Uden scenografi og kostumer ville der ikke være nogen forestilling. Til alt held har Johanne Eggert designet begge dele til perfektion. Den forholdsvis enkle scene fungerer rigtig godt og danner sammen med de flotte kostumer fundament for den magiske atmosfære.

Også Simon Holmgreens lysdesign er magisk med stjernehimmel og solstråler, og Kim Malmose og Anders Ortmans godt timede lyddesign fuldender hele forestillingen.

’Mille og den grimme ælling’ er kvalitetsteater for børn, men det voksne publikum får i den grad også en magisk oplevelse med hjem. Det kan i den grad anbefales.


’Mille og den grimme ælling’ spiller på Odense Teater frem til den 3. marts 2024.

Medvirkende: Mille Gori, Mikkel Reenberg og elever fra Det Kongelige Teaters Balletskole Odense
Iscenesættelse og koreografi: Mille Gori
Scenograf og kostumedesign: Johanne Eggert
Komponist og Sosha Teperowska musiker: Anders Ortman
Foto: Emilia Therese