Alice i Eventyrland oprindeligt skrevet af forfatter Lewis Caroll i 1865, noget af en ’gammel svend’, som vi har med at gøre her, men en af de mest kendte, genfortolkede og opførte fortællinger siden da. Det er blevet til adskillige film, tegnefilm, bøger, ballet og ikke mindst musicals. 

Den klassiske fortælling om den nysgerrige og fantasifulde pige Alice, som helt tilfældigt havner i et eventyrland fyldt med skøre væsner og finurlige påfund, er endnu en gang blevet nyfortolket. Denne gang er det, det populære Eventyrteater, der opsætter forestillingen i Glassalen.

I år har teatret dog fået ny kreativ ledelse – ingen andre end ”Mr. Musical himself”, nemlig Silas Holst, som selv har gået på Eventyrteatrets dramaskole, da han var ung. Han har selv været med i adskillige musicals, men debuterer her med både at have skrevet og instrueret forestillingen.

I møder pigen Al, der bliver beskyldt for at have noget af en livlig fantasi af både skole og sin egen mor. Al får af vide begge steder, at hun skal skrue ned for fantasien, for at koncentrere sig om livet. Men Al bruger igen sin fantasi til at skrive sin stil i skolen og før hun får set sig om, havner hun i Eventyrland, hvor hun oplever meget af det samme, som hun selv har beskrevet i sin stil. Mon ikke hun også møder nogle klassiske karakterer  – en kat, en kanin, en hattemager og dronningerne? Samt et klassisk opgør mellem de gode og de onde. Men nyfortolkningen byder dog også på et par twists undervejs. 

Årets forestilling imponerer igen med fantastiske kostumer af teatrets kostumedesigner Christine Brincker. Genbrug, farvestrålende, funklende og overdådige – kostumerne understreger, at vi er i et rigtigt eventyrland. 

Af de unge skuespillertalenter træder de to dronninger særligt frem – ikke mindst på grund af deres sangstemmer. Den røde dronning spilles af Julia Bircow og wauw en sangstemme, hun folder sig ud med og hendes karakter er overbevisende ond på den helt rigtige eventyragtige måde – virkelig god præstation. Den hvide dronning  spilles af Freja Larsen og i en duet med Julia Bircow gav det da også ægte kuldegysning med de to sangstemmer på scenen. 

Al som spilles af Emma Grant-Rosendahl har også en sangstemme, som er værd at nævne.

En sidste der lige må nævnes er Hattemageren, som spilles af Lui Trampedach – tilpas skør og gakket, som man husker fra både Disney-versionen og Johnny Deeps ’crazy eyes’. Det gør han sindssygt godt, selvom den rolle sikkert bærer store forventninger med sig. 

Skuespillerpræstationerne varierer en smule, men deres alder taget i betragtning, er niveauet som altid, milevidt fra en almindelig skoleforestilling. 

Selve historiens sammenhæng og budskab kunne måske også have været lige en tand skarpere, der er scener, hvor man godt kanundre sig lidt over, hvorfor den befinder sig lige netop der. Anden akt er uden tvivl den stærkeste. 

Men energien mellem børnene og de unge er i top og gå-på-modet er der ingen finger at sætte på, så de skal igen i år storroses for deres spirende talenter.

Produktion:

Silas Holst: Manuskript, instruktør, koreograf

Kristian Studsgaard: Assisterende instruktør

Stuart Goodstein: Komponist

Steven Winter-Madsen: Lyddesign og afvikler

Peter Clausen: Lysdesign og afvikling

Christine Brincker: Kostumedesigner

Kirsten Brink: Scenograf

M.fl.

Medvirkende:

Al: Emma Grant-Rosendahl

Mor: Sofie Lindhart Løve

Jørgen: Bertil Cummings Eliassen

Fru Rødbjerg: Clara Dragsted Hansen

Frøken Hvidkilde: Trine Marie Wisborg

Egetræet/Rektor: Magnus Meyer Jakobsen

Syvsovermusen: Uma Ulrikke McKee

Filurkatten: Carl Løber Roliggaard

Kålormen: Lian Mascarenhas

Den Hvide Dronning: Freja Larsen

Den hvide kanin: Laurits Frederik Hjertholm

Hattemageren: Lui Trampedach

Tweedledee: Liv Senger Ramm-Mikkelsen

Tweedledum: Idun Mealor Olsen

Den Røde Dronning: Julia Bircow

Generalen: Frederik Thoft

M.fl.