
Paprika Steen bekræfter endnu engang, at hun er en af dansk films mest menneskekloge og modige instruktører. ‘Det Nye År’ emmer af liv, længsel og håb – forbinder på fornem vis ungdommens rastløse søgen med de voksnes desperation. Det er en film om forandring, om at tage afsked med det gamle og om at finde modet til at starte forfra – fortalt med Steens velkendte blanding af skarphed, humor og dyb empati.
Første gang blev vi introduceret for det tvungne fællesskab i filmen ‘Den tid på året’, anden gang til et fællesskab for fædre og mødre på godt og ondt i filmen af samme navn. Dette gang er vi nået til det selvvalgte fællesskab i form af venskaber. Filmen kredser omkring en håndfuld skæbner, der alle på hver deres måde forsøger at finde mening og retning i livet. Steen formår at skabe et ensemble af karakterer, der føles ægte og levende – og det er netop samspillet mellem generationerne, der gør Det Nye År til en så bevægende oplevelse.
Blandt de unge er Nikoline Rohold og Daniel Ørum-Hansen filmens absolutte opdagelser. Rohold spiller med en naturlighed og nerve, der får hendes karakter til at sitre af liv. Hun indfanger ungdommens skrøbelige balance mellem selvsikkerhed og sårbarhed med imponerende præcision. Ørum-Hansen leverer en stille, men kraftfuld præstation – hans nærvær og ærlige spil gør ham til en af filmens store styrker. Sammen skaber de et portræt af ung kærlighed, som føles både råt og poetisk – og hvem elsker ikke ung, spontan kærlighed?
De unge møder et stærkt voksencast, hvor Anders W. Berthelsen står som filmens følelsesmæssige tyngdepunkt. Han spiller med den modne ro og varme, som han mestrer så godt, men lader også en sårbarhed sive ind under overfladen. Hans karakter balancerer mellem resignation og håb – og Berthelsen gør det med en subtilitet, der rammer lige i hjertet.
Birgitte Hjort Sørensen leverer en præstation fyldt med nuancer. Hun er både kontrolleret og følsom og viser i den grad, hvad hun er i stand til som skuespiller. Der er noget dybt menneskeligt i hendes portræt af en kvinde, der forsøger at holde fast i sig selv, mens alt omkring hende forandrer sig.
Tuva Novotny bidrager med et intenst nærvær i en afgørende rolle. Hun har en evne til at lade stilheden tale, og hendes scener bærer en ro, der skaber balance i filmens følelsesmæssige landskab.
Lars Brygmann er som altid formidabel – skarp, humoristisk og med et blik, der afslører mere, end ordene gør, samtidig med at han formår at være førsteklasses irriterende. Han tilføjer en understrøm af menneskelig varme til filmen, og hans scener giver fortællingen en solid jordforbindelse midt i alt det eksistentielle kaos.
Christian Tafdrup er et interessant modstykke – mere uafhængig, mere urolig. Han spiller en mand, der kæmper med egne fejl og forsøger at tage kontrol, og Tafdrup får elegant vist, hvordan selv de mest selvbevidste karakterer kan krakelere, når sandheden rammer.
Paprika Steen forener alle disse præstationer i en fortælling, der føles både stramt komponeret og organisk levende. Hendes blik for detaljen – i dialog, kameraføring og musikvalg – skaber en rytme, der får filmen til at ånde. Der er ingen overflødige scener, kun øjeblikke af ren menneskelig sandhed.
Det Nye År er en film om at fejle, rejse sig og turde håbe igen. Den spejler vores tid uden at pege fingre, og den minder os om, at forandring sjældent sker med fyrværkeri – men i det stille og det nære.
‘Det Nye År’ har premiere den 30. oktober 2025 i biografer landet over.
Instruktion: Paprika Steen
Manuskript: Jakob Weis
Musik: Poul Reimann, Nikolaj Steen
Klip: Nicolaj Monberg
Medvirkende: Tuva Novotny, Anders W. Berthelsen, Birgitte Hjort Sørensen, Christian Tafdrup, Lars Brygmann, Daniel Andreas Ørum-Hansen, Nikoline Juul Rohold, Solbjørg Højfeldt




