
Det er altid interessant at få sin horisont udvidet – også geografisk. På den majestætiske opera i Malmø var der søndag eftermiddag premiere på Wagners ´Lohengrin´, der første gang blev opført i 1850, så den har nogle år på bagen.
Som det oftest er i opera, er handlingen forvirrende og besværlig – således også i ´Lohengrin´, som har Elsa af Brabrant i fokus. Hun er med sin lillebror i skoven, hvor han på mystisk vis forsvinder, og det lykkes hende ikke at finde ham. Hjemme igen bliver hun anklaget for at have myrdet ham af den onde Telramund, der endydermere er under tøflen hos sin manipulerende hustru, Ortrud. Hun er i den grad en besk blomme, der kun har egne interesser for øje. Hun vil have magten, koste hvad det vil.
Elsa bliver anklaget af Kong Heinrich, og skyldsspørgsmålet skal afgøres ved tvekamp, hvor hun kan stille ved stedfortræder. Hun har i et syn set en mystisk fremmed, og i 11. time dukker han op og forsvarer hende. Han skåner Telramund, der står vanæret tilbage. Elsa har lovet at gifte sig med den fremmede, og han har kun en betingelse for deres relation. Hun må ikke spørge til hans navn, eller hvor han kommer fra. Elsa går ind på det, men kan ikke nære sig for at udfritte sin mand.
Wagners musik er fantastisk med smukke ledemotiver. Smukkest og mest genkendeligt er ouverturen til 3. akt og begyndelsen af dette. Her klinger Wagners bryllupsmarch, der den dag i dag bruges til bryllupper.
Sabina Bisholt er Elsa, og hun får sin sorg over sin forsvundne bror ud over scenen, ligesom man forstår, at hun bliver manipuleret af Ortrud, der sår tvivl i hendes sind. Joachim Bäckström er skøn som Lohengrin, der dukker op i salen fra balkonens foyer. Det er effektfuldt, og sjovt er det, når han nede i salen forcerer en hel række med publikum for at komme op på scenen. Han er velsyngende, og så er han tilpas flot. Det er forståeligt, at han vækker begejstring både ved hoffet og i særdeleshed hos Elsa. De to er gode i deres samspil, da de efter brylluppet indtager en gigantisk seng, og forspillet til erotik er pudekamp.
Nicolai Elsberg er fuglekongen Kong Heinrich. Han var iklædt et hvidt og blåt kostume med påklistrede fjer og nogle pompøse plateau-sko. I hånden havde han et fuglehus på stang. Han bærer det hele med selvfølgelighed, samtidig med at han udstråler lidt ironisk distance.
Ólafur Sigurdarson er den onde tøffelhelt Telramund, der ikke når tinderne på trods af hans hustrus ihærdige og bedrageriske anstrengelser. Hendes parti synges af Martina Dike. Hun leverer en af forestillingens flotteste præstationer. Hun er ond, forførerisk og indsmigrende på en gang, hvilket understøttes af en skøn orangegul kåbe med noget, der ligner pigge på et pindsvin.
Medlemmerne i Malmø Operakor er i mange scener iført hvide dragter og farvede hætter, mens de ryster med lange pinde. Korsang er altid flot, og Malmøs kor er ingen undtagelse. Publikum føler sig inkluderede og taget med.
Linus Fellboms scenografi er enkel, moderne, velfungerende og bygget op af kæmpemæssige firkantede konstruktioner i hvidt og blåt. Lyssætningen bruger skygger og blæser små stålkonstruktioner op i stor størrelse. Det er en god effekt, om end symbolikken i hvaler, træer med videre ikke er oplagt. Det kan dog sagtens skyldes uvidenhed fra anmelderens side.
Opsætningen af ´Lohengrin´ er imponerende og underholdende, selv om den ender seriøst sørgeligt!! Og de 4 timer og 30 minutter – de flyver afsted.
Der er al mulig grund til at tage en tur over sundet. Forestillingen spiller til den 14. december.
,
Lohengrin
Musik & libretto: Richard Wagner
Dirigent: Patrik Ringborg
Regi: Charlotte Engelkes
Scenografi og lysdesign: Linus Fellbom
Kostym- & maskdesign: Anna Ardelius
Koreografi: Eytan Sivak
Videodesign: Johannes Ferm Winkler
Medvirkende: Joachim Bäckström, Sabina Bisholt, Nicolai Elsberg. Ólafur Sigurdarson, Marina Dike, Luthando Qave, Birgir Stefánsson, Staffan Lindberg, Eric Lavoipierre, Eric Roos, Marta Cecilia Saelöen, Sara Swietlicki, Emma Björkegren, Lindsay Johnson,
Børnestatister: Enya Lager, Alvar Hjalmarsson, Astrid Larsson Asp
Voksenstatister: Thomas Pålsson, Jakob Stierna
Malmø Operaorkester og Operakor
Varighed: 4 timer og 30 minutter inkl. 2 pauser
Spilleperiode: 26. oktober til 14. december 2025




