Filmen ” Margrete den første” er en flot film – vældig pompøs og middelalderagtig. Set ud fra danske standarder, er det en meget stor produktion, og det kan kun hyldes. Kulisserne er helt fantastiske, Trine Dyrholms rober er helt enestående og rent filmfotografisk, er der flere storslåede scener, og ikke mindst musikken er smukt arrangeret i filmen.

De fleste med en vis historisk indsigt ved dog at Margrete den første var en utrolig stærk og strategisk begavet Dronning. Historisk set var hun endda en af de stærkeste regenter Europa har set. For første og eneste gang i Nordens historie evnede hun i 1397 at samle Danmark, Norge og Sverige i Kalmarunionen. En bedrift der kun er med til at understrege hendes styrke og klogskab.

Ved introduktionen står der – fiktion baseret på virkelige hændelser-, og på måde kan meget pakkes ind.

For desværre fremstilles Dronning Margrete den første i filmen ”Margrete den første” som en noget vag og ubeslutsom Dronning i sine følelsers vold bl.a. i problematikken vedrørende sagen om manden, der dukker op efter 15 års fangenskab, og fortæller at han er hendes afdøde søn. Ham som alle eller næsten alle troede var gået bort for 15 år siden.

Den fremstilling af Margrete den første virker ikke til at være i overensstemmelse  med den stærke og strategiske Margrete den første, som man kender fra historietimerne. Fokus bliver mere på Dronningens moderrolle eller mangel på samme, og det er en lige lidt for nutidig fortolkning af datidens fokus.

Man ved at Trine Dyrholm er en af Danmarks dygtigste skuespillerinder, men denne rolle bliver desværre næsten for stor til hende. Selvom hun dog skuespillerer sig varm, og virker mere som den karakterskuespiller hun er, længere henne i filmen. Den ros skal hun da have.

For biografgængeren uden den store historiske indsigt, bliver filmens handling uafsluttet. Flere mindre roller og historier, som f.eks Hildur barnepigen, der pludselig dukker, samt det, at der står flere 1000ende tyskere ved grænsen, er historier, som der ikke følges op på. 

Og som biografgænger går man fra biografen med flere spørgsmål end svar. Et par linjer i begyndelsen der havde sat scenen i forhold til kalmarunionen osv havde været en god ide. Det er virkelig ærgerlige småfejl, når hele produktionen til denne storfilm ellers er i topklasse.

Medvirkende: Trine Dyrholm, Søren Malling, Morten Hee Andersen og Jakob Oftebro med flere

Instruktør & Manuskript: Charlotte Sieling

Manuskript: Jesper Fink og Maya Ilsøe

Varighed: 121 minutter

Premiere: 16 september 2021