Da vi sætter os til rette i de bløde sæder i Det Kongelige Teater til repremieren på Claudio Monteverdis mere end 400 år gamle opera ‘Orfeus’, havde Vi naturligvis en anelse om, hvad der ventede os. For vi kender historien om de to elskende; Orfeus (Marc Mauillon) og hans brud Eurydike (Sofie Lund-Tonnesen ), der på brutal vis trækkes gennem alle livets følelser.
Åbningen eller prologen er musikalsk storladent, musikken kredser om Orfeus allerede fra fødslen, hvorefter den leder både ham og publikum videre til det, vi nu skal være vidne til. Musikken er både en stor hovedaktør i myten om ‘Orfeus’, men den har ligeledes spillet en stor rolle i det græske samfund allerede for mere end 2000 år siden, hvor filosoffer allerede havde øje for den indvirkning musikken har på sindet. Og derfor har instruktøren Jetske Mijnssen netop også valgt, at fokusere på den i denne iscenesættelse.
‘Orfeus’ er inddelt i 5 akter, hvor musikken styrer historiens gang og tager os med på den ubærlige skæbne, som Orfeus gennemlever. Vi lægger ud med kærligheden; Orfeus og hans brud fejrer bryllupsfest med masser af glæde, dans, sang og lykke. Men lykken og glæden varer kort, da Eurydike ubarmhjertigt kort efter lider en dramatisk død, hvorefter musikken og sangens kraft atter omslutter Orfeus, og nu med håbet som følgesvend drager mod dødsriget, for at hente sin elskede tilbage. Hvis du kender myten, så ved du om det lykkedes for ham, men alt har sin pris, også i dødsriget.
Det er stærke sager, der går lige i hjertekulen og tårekanalerne. For prøv at forestil dig, at du ikke har tårer nok til dine sorger? Må et stort hjerte give efter for følelser? Og passer det, at der ikke findes sorg i himlen?
Det er ikke en opløftende forestilling, der venter på Gamle Scene, men den evigt aktuelle historie rammer noget i os allesammen selv her 400 år efter dens tilblivelse. For glæde og sorg er et livsvilkår for mennesket og det minder operaen os om. Det er smukt, men det tynger hjertet og sindet.
Scenografien er sparsom og lige på grænsen til det anonyme i første halvdel, særligt bryllupsscenen er en anelse kedelig rent visuelt. Men det ændrer sig efter pausen, hvor lette gule sommerkjoler og levende lys skaber den rette stemning.
Concerto Copenhagen står for musikken, og som skrevet, så er det operaens absolutte hovedperson dirigeret af Lars Ulrik Mortensen. Det er pompøst og voldsomt og smukt.
‘Orfeus’ havde premiere på Gamle Scene, Det Kongelige Teater den 24. marts 2023
Instruktør: Jetske Mijnssen
Medvirkende: Marc Mauillon, Sofie Lund-Tonnesen, Fanny Soyer, Mia Bergström, Steffen Bjerre Jespersen, Joel Kyhle, Katinka Fogh Vindelev, Joakim Larsson, Alexander Sprague, Gerald Geerink, Gustav Johansson, Clara Stendevad Agostoni, Laura Geraldi Stäblein, Michelangelo Faccini, Otto Sabro Hartung
Dirigent: Lars Ulrik Mortensen
Scenograf og kostumer: Ben Baur
Koreograf: Lillian Stillwell ved Sol Bilbao Lucuix
Lysdesign: Bernd Purkrabek
Conserto Copenhagen, koncertmester: Hannah Tibell