I åbningsscenen møder publikum den frodige brasilianske komiker Mathilda, der fortæller en meget lang joke på portugisisk. Ikke overraskende er der ikke mange, der har styr på, hvornår og hvorfor der skal grines. Mathilda er flyttet til USA, hvor hun er stuepige hos den ultrakompetente og ret tilknappede læge Lane. Mathildas job er at gøre rent hos Lane. Problemet er bare, at hun ikke bryder sig om rengøring. Lane forklarer, at grunden til Mathildas manglende arbejdsindsats, er, at hun er deprimeret, fordi hendes forældre er døde for nylig. Lane sørger for piller mod depressionen, men er samtidig utilfreds med tingenes tilstand. Lanes søster, den hjemmegående Virginia, elsker at gøre rent og synes faktisk, at folk der ikke selv gør rent i deres hjem, er sindssyge. Da hun finder ud af, at søsterens stuepige har et noget fjernt forhold til at opfylde sine arbejdsforpligtelser, erklærer hun, at hun nok (i al hemmelighed) skal gøre sin søsters hus rent. Det fører til, at hun og Mathilda opdager, at Lanes ægtefælle, kirurgen Charles, har forelsket sig dybt i den smukke, men noget ældre cancerpatient Ana. Selvfølgelig opdager Lane også det mildt sagt mærkværdige rengørings setup, som er foregået uden hendes vidende, ligesom hun bliver konfronteret direkte med sin mand og dennes nye store kærlighed, da hendes mand gerne vil have, de alle skal være venner!

Jana Pulkrabek spiller Lane, og man forstår karakterens tro på, at hvis man følger den slagne vej, bliver man ikke forladt til fordel for en anden, mens hendes søster, der i øvrigt er hemmeligt forelsket i sin svoger, ikke synes, hun fortjener en skøn mand. Faldet for Lane føles derfor endnu værre, og kigget i vodkaflasken bliver nok så dybt, da hun opdager sin mands svigt. Om hun kan trække sig selv op igen, må man gå ind og se forestillingen for at finde ud af.

Vanessa Poole er med sin hæse stemme mester for at give sin tragikomiske karakter som den rengøringsivrige husmor liv. Hun er fantastisk i en fin lyserød flæsekjole og højhælede sko, når hun med grådighed kaster sig over strygetøjet samtidig med, at hendes karakter bliver inspireret af Mathildas mere bohemeagtige tilgang til livet.

Isabel Escudero Zorde er skøn og smuk i rollen som Mathilda. Mathilda er på en gang med i handlingen, men i lange perioder er hun betragteren af de to søstre, ægtefællen, der er stukket af og den nye elskerinde. Hendes bevægelser er fantastiske – både når hun kaster sig ud i en saftig historie eller hun danser til salsarytmer. Hun er rørende, når hun beskriver sine døde forældre, portrætteret af Tina Robinson og Jens Blegaa, og deres evige jagt på den perfekte joke.

Jonathan Perry har lavet scenografien, der består af en forhøjning med trapper og et gennemsigtigt gardin, der ofte bliver rullet frem og tilbage. På bagscenen lyser forklarende tekster op. Her er gardinet lidt et problem, fordi teksterne slører, når de vises to steder, men idéen er god nok.

Der er slået en absurd tone an for handlingen i Sarah Ruhls stykke fra 2004, der både kommer rundt om rivalisering mellem søstre, forældrebindinger, utroskab og ægteskabeligt samliv eller manglen på samme. Sarah Ruhl beskriver mange af de omstændigheder, der skaber et liv. Der er udfordringer, så det basker, men i hvert fald i denne komedie forenes kvinderne i en til tider uskøn symbiose. Symbiose er det dog! Samtidig er den eneste tilstedeværende mand, der i øvrigt både optræder som Lanes ægtefælle og i Mathildas dagdrømme som hendes far, meget lidt på banen. Enten opererer han på sit hospital, eller også tager han til Alaska under foregivende af at ville hjælpe sin elskede.

Jeremy Thomas-Poulsen har instrueret komedien, der opføres på engelsk. Han er en ildsjæl i det teatermiljø, der befinder sig lige i kanten af det etablerede. Det skal han have tak for. Han har et godt øje for at finde teaterstykker, der både underholder og er vedkommende.

The Clean House på Krudttønden.

Forfatter: Sarah Ruhl

Instruktør: Jeremy Thomas-Poulsen

Scenograf: Jonathan Perry

Medvirkende: Isabel Escudero Zorde, Jana Pulkrabek, Vanessa Poole, Tina Robinson og Jens Blegaa

Varighed: 2 timer og 40 minutter inkl. pause.

Spilleperiode: 19. september til 6. oktober (tirsdag til lørdag kl. 20 og søndag kl. 17).