Torsdag aften i Konservatoriets Koncertsal blev en af de aftener, hvor musik og følelser smeltede fuldstændig sammen. Melodrama #2 – Skæbnen var stærk, voldsom og ualmindelig smuk – en musikalsk gysen, der gik direkte i kroppen.

Fra første øjeblik var tonen sat. Et brag. Mørke. Og så en lille dreng, der synger alene på scenen med klar, ren stemme. Det er både sårbart og urovækkende. Copenhagen Phil fylder salen med en lyd, der rammer dybt. Rasmus Zwickis nye musik flettes elegant ind i Beethovens velkendte temaer, så det hele føles som én samlet fortælling.

Historien handler om en mor, der vil bringe sin døde søn tilbage fra dødsriget. Hun søger både hos Gud og Djævelen – og Sofie Gråbøl giver rollen en smerte og styrke, der er til at mærke helt ned i maven. Det er en fortælling om tab, men også om kærlighed og om afstanden mellem generationer, der ikke længere kan nå hinanden.

Det store gennemsigtige lærred på scenen er et genialt greb. Sofie Gråbøl ses både som projektion i kæmpeformat og fysisk foran orkestret. Musikere og billeder smelter sammen, så man som publikum bevæger sig mellem virkelighed og illusion. Det er smukt, og det virker.

Beethovens musik får en ny og mørk betydning. Det forlyder, at man “bedst skyder i takt til Beethovens fjerde sats”. Det er makabert, men også et præcist billede på, hvordan skønhed og ødelæggelse kan eksistere side om side. “Jeg hader Beethoven,” siger moren – og man forstår hende.

Det Danske Drengekor leverer nogle af aftenens mest gribende øjeblikke. Deres lyse stemmer skærer gennem orkestret og får musikken til at løfte sig som et lys midt i mørket.

Melodrama #2 – Skæbnen er både smukt, voldsomt og dybt menneskeligt. En oplevelse, der ikke kun skal ses og høres, men mærkes. Man forlader salen med en klump i halsen – og med en fornemmelse af, at Beethoven aldrig helt vil lyde på samme måde igen.

Copenhagen Phil og Sofie Gråbøl, Konservatoriets Koncertsal.

Copenhagen Phil
Dirigent: Christian Øland
Mewdvirkende: Sofie Gråbøl
Kor og solister fra Københavns Drengekor og Ars Nova Copenhagen

Beethoven – Symfoni nr. 5, Skæbnesymfonien

Manuskript og instruktion: Christian Lollike
Dramaturg: Anders Thrue Djurslev
Komponist: Rasmus Zwicki

Scenografi og videodesign: Vertigo
Lysdesign: Yaw Darko