Fredericia Musicalteater har kastet sig over en noget atypisk musical. En musical, der ikke følger den sædvanlige opskrift for en musical, og som sætter den svenske nationalfølelse i fokus. En musical, der måske kan blive udfordret på sin ”folkelighed”.

Verdensøkonomien er krakket og har taget livet af kapitalismen. En gruppe børsmæglere er efterladt tilbage i en noget kaotisk situation og søger derfor råd hos IKEAs grundlægger, Ingvar Kamprad – eller i hvert fald hos den kollega, der trods protest udvælges til at være den afdøde Ingvar. Sammen gennemlever de nu Ingvars liv, hans op- og nedture, fadæser og succeser kun for at finde ud af, at svarene på livets spørgsmål og verdensøkonomiens problemer ikke nødvendigvis er klædt i gule og blå farver.

Det er et stærkt, musikalsk hold, der er forenet på scenen ved Fredericia Musicalteater, og det er måske netop holdets høje niveau, der gør en noget anderledes og til tider rodet historie værd at se. Selvom historien om Ingvar Kamprad er imponerende, får måden den præsenteres på det nemlig i nogen grad til at virke som om, at man har hevet nogle lidt for ensformige melodier ned over en søgning på Wikipedia.

Holdet bør dog roses. Selvom Thomas Jensen, der spiller hovedrollen som Ingvar, ikke er den stærkeste hverken musikalsk eller skuespilmæssigt, så passer han godt ind i rollen som Ingvar, der har meget svært ved at se, at hans egne beslutninger og handlinger kunne have været anderledes. Han er både overlegen og ydmyg og får især lov at folde sig ud, da en IKEA-stol – produceret i Polen – skal testes.

Cecilie Thiim (Magdalene), Søren Bech-Madsen (Markus) og Magnus Bruno (Matteus) løber dog med en stor del af opmærksomheden. Rent musikalsk er de virkelig dygtige, men deres mimik og skuespil kommer også til at klæde den noget atypiske musical. Enkelte gange virker deres mimik nærmest overspillet, men på en eller anden måde passer det godt til den satiriske stil, som hele stykket er bygget op omkring.

Det noget begrænsede orkester i form af Pojken Flensborg på trædeorgel og Jakob Jakob Rosendahl Povlsen på violin klæder den svenske folkemusik, som bliver tonen for hele aftenen. De to herrer indgår i stykket on/off og det giver en god effekt på hele stykket.

Teaterdirektør Thomas Bay skal roses for at tage alternative valg og atypiske løsninger, når der skal vælges forestillinger. ’INGVAR’ er knap så folkelig og lige til, som det tidligere er set i Fredericia, og man kan blive bekymret for, om det er så anderles at folkene i og omkring Fredericia ikke bakker op. I samarbejde med instruktør Nikolaj Tarp er det dog lykkedes at få skabt en forestilling, der giver stof til eftertanke, og som diskuteres livligt på vejen hjem fra teatret.

’INGVAR’ spiller på Fredericia Musicalteater fra 10. marts til 26. marts.

Instruktør: Nikolaj Tarp

Koreograf: Ernestine Ruiz

Kapelmester: Pojken Flensborg

Scenograf: Lise Marie Birch

Medvirkende: Thomas Jensen, Johan Klitgård, Line Staun Jensen, Cecilie Thiim, Søren Bech-Madsen, Magnus Bruno, Elise Ruusunen