Har man været i Paris, ved man, at Mont Matre er et af byens mest berømte og dejligste områder, hvor gadekunstnere findes på hvert et gadehjørne, og hvor gademusikanter sørger for den rette stemning, så cafegæsterne knap kan forestille sig hvordan, området engang så ud.

Netop her ankommer publikum til omtrent samtidig med den unge komponistspire Christian, der drømmer om at blive en del af det parisiske kunstnermiljø i 1899 – godt 100 år efter den franske revolution fyldte Paris’ gader med blod og skabte en ny dagsorden for det franske folk.

De fleste kender nok historien om den unge Christian, der fascineres af og forelsker sig i Satine, der er natklubben Moulin Rouges ukronede dronning. Den klassiske historie om umulig og ulykkelig kærlighed, men som med Baz Luhrmanns oscarvindende filmfænomen med Nicole Kidman og Ewan McGregor i hovedrollerne nåede nye højder. Musicalen er spillet på scener verden over, men når for første gang dansk jord med One and Only Musicals version.

Siger man One and Only Musicals, ved man også, at Silas Holst er et af deres yndlingskort, men en ting kan man være helt sikker på, han er ikke bare castet, fordi det er det, man plejer, men fordi han er vanvittig dygtig. Man troede vel egentlig, at han efterhånden havde nået et niveau, hvor han ikke kunne dygtiggøre sig yderligere – men man tog fejl. Holst har aldrig spillet bedre, mere troværdigt eller overbevisende end han gør i rollen som Christian. Han synger, så taget letter og spiller en vis legemsdel ud af bukserne. Han har publikum i sin hule hånd fra det øjeblik, han træder ind på scenen og til scenetæppet går for for sidste gang.

Sammen med Sara Viktoria Bjerregaard udgør de de to hovedroller og wow – sikke et par. Ikke alene klæder de hinanden virkelig godt, deres kemi smitter også af, så selv publikum på de bagerste rækker må kunne mærke det. Sara Viktoria Bjerregaard har netop afsluttet forestillingen ’Evita’ på Aarhus Teater, og man har med rette castet hende til rollen som Satine, der på mest elegante vis entrerer historien og både spiller og synger, så det er en drøm. Hun er smuk, elegant og dygtig, men tilføjer også Satine nogle tanker om sin skæbne som ung kvinde i Paris, som i den grad klæder både hende og rollen. Der er noget yndigt og samtidig fanden i voldsk over Satine og Sara Viktoria Bjerregaard i skøn forening.

Ejeren af Moulin Rouge, Harold Ziedler, spilles af Rasmus Bjerg og indrømmet; ved første øjekast begynder man at tænke på Cirkusdirektøren Kaj fra Cirkus Summarum. Hurtigt må man dog erfare, at det langt fra er Onkel Kaj, der står på scenen, men i stedet Rasmus Bjerg i en af sine bedste roller. Man både elsker og hader ham, når han udnytter pigerne for at kunne beholde natklubben, men der er så meget gøgler over Bjergs Ziedler, at man mest af alt underholdes af og elsker ham – især når han leverer ’Can Can Can’, så man ikke kan andet end at vippe med på Falkoner Salens begrænsede siddepladser.

Laus Høybye og Stanley Bakar er geniale som de lidt naive men alligevel evigt optimistiske kunstnere Toulouse-Lautrec (der højst sandsynligt har haft sin gang på det historiske Moulin Rouge) og Santiago. De tilfører historien noget alvor men også humor, som er vigtigt for, at historien ikke kun fremstår tragisk. Pelle Emil Hebsgaard har på kort tid formået at overtage og løfte rollen som den noget utiltalende Hertug, der så gerne vil eje og besidde Satine. Hebsgaard tilfører Hertugen lige præcis de karaktertræk, der gør, at vi meget nemt kommer til at hade ham for at stå imellem Satine og Christians kærlighed – og han gør det med glans og en sangstemme, som Hertugen kun kunne drømme om.

Musicalen er en stor ensembleforestilling, hvor flere kendte og dygtige kræfter udgør en vigtig del af historiefortællingen. Lea Thim Haarder er skøn og sexet som La Chocolat, Vibeke Zederkof er smuk og flirtende som Nini, der sammen med Stanley Bakar leverer et fantastisk shownummer, der fyrer op under hele salen i samarbejde med det fantastisk dygtige ensemble, som tager dans og koreografi til nye højder inden for musicalgenren. Andy Roda er skøn og elskelig i rollen som Baby Doll, og hans evne til at spillet fornærmet på den sødeste og mest underholdende måde er helt uundværlig for musicalens humoristiske islæt og Line Krog er ikke alene smuk i rollen som Arabia men også forførende, når hun med sikker vokal er med til at levere og sætte scenen med det måske mest kendte nummer fra forestillingen “Lady Marmelade”.

Historien kunne være melodramatisk og tung, men med Niclas Bendixens i instruktørstolen, Joakim Pedersen bag klaveret, en helt fantastisk elegant og overvældende scenografi af den verdensberømte Takis, sprudlende og flotte kostumer af Astrid Lynge Ottosen, et væld af ørehængere lige fra dem, der hører Moulin Rouge til samt Lady Gaga på nye flasker og et uimodståeligt, dygtigt og formiddabelt cast lige fra hovedrollerne til ensemble bliver historien i stedet rørende, humoristisk, stærk og ligefrem rørende.

Skal du kun se én musical i år, er det måske netop Moulin Rouge dit valg bør falde på. Den sender minder tilbage til Fredericia Musicalteater i sin storhedstid og giver for alvor håb og mod for den danske musicalbranche lige frem det kreative team og alle kræfterne bag til de fantastiske folk på scenen.

”Moulin Rouge – The Musical!” spiller på Scandic Falkoner fra 6. september til 21. oktober og siden i Vejle Musikteater og Musikteatret Holstebro.

Manuskript: John Logan

Baseret på Baz Luhrmanns film fra 2001.

Musik: Diverse

Dansk instruktion: Niclas Bendixen

Nordisk instruktion: Anders Albien

Scenografi: Takis

Kostumedesigner: Astrid Lynge Ottosen

Koreografi: Anja Gaardbo

Kapelmester: Joakim Pedersen.

Medvirkende: Sara Victoria Bjerregaard, Silas Holst, Rasmus Bjerg, Pelle Emil Hebsgaard, Laus Høybye, Stanley Bakar, Lea Thiim Harder, Vibeke Zederkof, Line Krogholm, Andy Roda m.fl.