
Det er som om vejret klarer op i det øjeblik man kører ind på parkeringspladsen i Otterup, hvor Nordfynsspillene har til huse. Væk er regnen og det skønne fynske humør overtager resten af aftenen.
Årets forestilling er den udødelige klassiker ‘Charles Tante’ men ikke i en hvilken som helst forklædning; det er nemlig lykkedes folkene bag Nordfynsspillene at få lov at spille Fredericia Musicalteaters version af historien, bearbejder af Mads Æbeløe Nielsen, Nikolaj Tarp, Claus Reenberg og Rob Hartman, der i 2023 tog klassikeren fra 1959 med Dirch, Ebbe Langberg og Ove Sprogø på rollelisten under deres kærlige og kreative vinger og omskrev den med blandt andet en mere moderne vinkel.
Instruktør Hjalde Groth Holm har formået at skabe en skøn, sjov og fængende fortælling i forholdsvis beskedne rammer. På trods af at Nordfynsspillene i år har investeret i en ny scene, er de begrænsede af for mange sceneskift. Noget de dog slipper ret godt om ved ved hjælp af Pernille Ekstrands nostalgiske scenografi, der blandt andet byder på en ret så fantastisk tænkt køretur for Donna Lucia og Hr. Lohmann.
Castet er godt sammensat, ikke mindst forestillingens Ditlev og falske Donna Lucia i form af Clemens Fischer, der til lejligheden var nødt til at klippe sit fuldskæg af for at matche donnaen. Fischer er skøn i rollen og formår at veksle mellem den lidt distræte og eftertænksomme Ditlev, mens hans sang klæder karakteren.
Ditlevs venner Peter og Charles udgøres af Andreas Flindt Larsen og Thor Hansen, et godt valg, der ikke kun supplerer hinanden men også Fishers rolle. Ikke mindst Thor Hansen lægger man mærke til, idet hans timing og mimik tilføjer noget ret humoristisk til karakteren.
Aftenens kvindelige hovedroller deles mellem Katrine Madsen (Laura), Alberte Lorentzen (Henriette), Maria Hjuler Suhr (Lone) og Susan Gregersen (Donna Lucia – i programmet omtalt som ensemble) – et ret stærkt kvindeligt felt, der ud over at kunne spille skuespil i den grad også kan synge. Katrine Madsen tillægger Laura noget kant og ikke mindst ben i næsen, som Ghita Nørbys rolle langt fra havde, mens Maria Hjuler Sohrs rolle måske stadigvæk er naiv, men dog stadig noget mere kæk og selvstændig. Den nye Henriette er i Henriette Lorentzens hænder mere bitter på Ditlev, men det klæder karakteren, at hun rent faktisk undrer sig over, at hun aldrig hørte fra ham. Susan Gregersens Donna Lucia er der ikke ændret meget på i forhold til originalen, Gregersen er dog både charmerende, drillende og styrende i rollen.
Henrik Knudsen har efterhånden spillet diverse musicals på mere eller mindre hele Fyn, i Otterup ses han i rollen som pigernes onkel Ludvig Lohmann. Knudsens take på rollen er meget lig originalen, hvor Hans W. Petersen spillede rollen. Men rollen passer stadig godt ind og Knudsen er perfekt castet hertil. Han er virkelig slesk og sjov i sin iver efter at gifte sig med multimiljonøsen – det passer perfekt til karakteren.
Ensemblet har flere medvirkende, der skiller sig ud, mest lægger man dog mærke til Jan Kenneth Larsen i Rollen som Olufsen. Larsen er virkelig genial og sjov og en af dem, man i den grad husker, når man forlader Otterup.
‘Charles Tante’ spiller i Otterup fra 28. juni til 11. juli 2025.
Manuskript: Claus Reenberg, Nikolaj Tarp, Mads Æbeløe, Rob Hartmann
Instruktør: Hjalde Groth Holm’
Koreograf: Thea Boel
Scenograf: Pernille Ekstrand
Kapelmester: Christoffer Holgersen
Medvirkende: Clemens Fischer, Andreas Flindt Larsen, Thor Hansen, Katrine Madsen, Alberte Lorentzen, Susan Gregersen, Maria Hjuler Suhr, Jan Kenneth Larsen m.fl.