‘Barberen i Sevilla’ er en af de allerstørste klassikere vi overhovedet kan komme i nærheden af. Når vi så tilsætter et af verdens førende og mest spektakulære operahuse nemlig ‘Teatro Alla Scala’ i Milano, Italien, tja så bliver det næppe større.

‘Teatro Alla Scala’, der er opført i 1778 og opkaldt af efter kirken Santa Maria Alla Scala, hvilket betyder ‘Santa Maria ved Trappen’, så bliver du med det samme suget ind i et eventyr. Det emmer af klasse, elegance og storhed. De guldbelagte dørkarme, lofter og pompøse lysekroner blænder dig med det samme og du glemmer nærmest tid og sted. Når dørene så tilmed åbnes og teatergæsterne begynder at gøre deres entre, så må du gnide dig i øjnene endnu engang. For de danske teatergæster kan altså lære rigtig meget af de italienske. En ting er, at vi befinder os i Milano – nogen vil sige modens mekka – en anden ting er den nærmest tårevædede smukke respekt der udvises. For velvidende, at Milanos modeuge først er om små 14 dage efter denne aften, så skulle man nærmest tro, at den var kickstartet. For italienerne forstå at klæde sig på til lejligheden. Den ene store balkjole efter den anden glider hen over foyergulvet, som var de til Bal hos Danmarks Dronning. Til alle, der elsker at gå i teatret, vil helhedsindtrykket her på ‘Teatro Alla Scala’ overvælde og begejstre. Teater er noget af det fineste vi har, så hvorfor ikke gøre det til en fest og gøre dig umage? Dette var lige en lille opfordring til de danske teatergæster – Vi skal nok selv forsøge at leve op til det.

Nok om moden. Tilbage til Barberen.

Det er den klassiske udgave af Gioachino Rossinis opera baseret på Pierre Beaumarchais komedie fra 1775.
Og som du kan læse i vores anmeldelse af ‘Barberen i sevilla’, da den blev opført på Mungo Park i 2018, så møder vi den smukke Rosina, spillet af Mara Gaudenzi, der bor med sin formynder Doktor Bartolo (Pierpaolo Martella). Doktoren har en klar plan, nemlig at gifte sig med den unge mø, en plan Rosina ikke overraskende ikke deler med ham, hun har en helt anden dagsorden. I en imponerende to etagers scenografi udfolder handlingen sig helt efter det gamle manuskript. Øverst er Rosinas hjem, hvor hun nærmest er spærret inde på sit værelse, mens doktoren kommer til og fra med blomster og gaver. Nederst på scenen har vi barberen Figaros (Sung-Hwan Damien Park) fine lille barbersalon.

Grev Almaviva (Pierluigi D’aloia) er blevet ramt af Amors pil og vil gøre alt for at komme i kontakt med den smukke Rosina. Han får hjælp af den opfindsomme barber Figaro.

Selvom det nok ikke er svært at regne ud hvad det ender med, så vil vi alligevel undlade at spole for meget her. Men hvis du er i Milano, så vil vi kraftigt anbefale dig, at du ikke snyder dig for denne oplevelse. Og du skal være hurtig, for der er rift om billetterne.

Historien er smuk, rørende, sød og elegant fremført. Musikken har en bedøvende og perlende effekt på hele oplevelsen. Opera skal opleves i dette gudsbenådede operahus. Vi glæder os i hvert fald allerede til at komme tilbage. ‘Barberen i Sevilla’ er Rossinis mest kendte operaer og denne udgaver er i øvrigt en forløber til Mozarts opera ‘Figaros bryllup’

operaen fremføres naturligvis på italiensk, men i sædet foran oversættes til engelsk.

‘Barberen i Sevilla’ spiller frem til 18. september 2023.

Instruktør: Evelino Pidò
Kormester: Salvo Sgrò
Scenografi: Federica Parolini
Kostumer: Silvia Aymonino
Lys: Alessandro Verazzi
Koreografi: Nicole Kehrberger

Medvirkende: Pierluigi Dáloia, Pierpaolo Martella, Mara Gaudenzi, Sung-Hwan Damien Park, Matías Moncada, Nicole Wacker og Giuseppe De Luca.