Det er dansk hele vejen igennem. Komponisten og librettisten Peter Heise og Christian Richardt var begge danske, og historien bygger på en dansk myte om mordet på Kong Erik Klipping på Sankt Cæcilia natten i november 1286, og udgangspunktet for operaen var et dansk skuespil med samme tema fra 1850.

Operaen er fra 1878, og musikken er derfor præget af den romantiske periode, den blev til i. Det er til at gå til, og det er skønt for øregangene, og så er det interessant for en gangs skyld at høre en opera sunget på sit modersmål.

I denne historie, der på ingen måde hævder at være et historisk dokument, er kongen speget, men Marsk Stig, der ender med at myrde ham, er heller ingen engel. Han er på vej i krig mod Sverige og efterlader sin smukke hustru Ingeborg i kongens varetægt. Kongen, der ellers har godt gang i tjenestepigen Aase, falder pladask for Ingeborg og går i gang med den store forførelsesscene. Den nu efterladte Aase forlader slottet. Kongens kammertjener Rane føler sig tilsidesat af både Aase, som han gør sine hoser grønne hos og af kongen, der ikke respekterer ham.

Marsk Stig er ikke nogen naiv mand, så muligvis har han godt haft en fornemmelse af, at kongen ikke kunne holde fingrene for sig selv. Dermed er vejen banet for en årsag til et kup og attentat på kongen. Om Ingeborg har været med på de planer, er nok tvivlsomt. Konstateres kan det dog, at hun ikke afgørende modsætter sig kongens tilnærmelser.

Scenografien af Philipp Fürhofer hjælper den dramatiske handling på vej. Det er drejelige kulisser, der på den ene side agerer det indre af slottet og den anden verden udenfor. Spejle i siderne giver en optisk forstørrelse.

Kapellet under ledelse af Michael Schønwandt, der den 4. april kan fejre sit 40 års jubilæum, spillede fantastisk, og sangerne inklusive operakoret var utrolige. Hvis man skulle have en enkelt lille anke, var det, at det var vanskeligt at høre den danske tekst. Dog med undtagelse af Johan Reuter, der sang partiet som Marsk Stig. Der kunne man høre hvert et ord. Han har en kraft, der er nærmest overmenneskelig.

Peter Lodahl er skøn som den liderlige konge, der ikke opdager, at han bliver manipuleret med.

Sine Bundgaard og Sofie Elkjær Jensen er inderlige som de to kvinder, der bliver narret i kærligheden på et storpolitisk alter, og så er Gert Henning-Jensen uimodståelig som kongens kammertjener, der vælger side alt efter, hvad der kan betale sig.

Det var dansk, og så var det berusende. Når vellyd, scenografi og en god historie går op i en højere enhed, er der ikke mere at bede om.

Drot & Marsk på Det Kongelige Teater på Operaens store scene

Spilleperiode 31. marts til 25. maj 2019

Komponist: Peter Heise

Librettist: Christian Richardt

Musikalsk ledelse: Michael Schønwandt

Iscenesættelse: Kasper Holten og Amy Lane

Scenografi: Philipp Fürhofer

Kostumedesign: Anja Vang Kragh

Lysdesign: Jesper Kongshaug

Koreografi: Jo Meredith

Medvirkende: Peter Lodahl, Johan Reuter, Sine Bundgaard, Gert Henning-Jensen, Sofie Elkjær Jensen, Morten Staugaard, Simon Duus/Per Bach Nissen, Mathias Monrad Møller, Teit Kastrup

Det Kongelige Kapel

Koncertmester: Lars Bjørnkjær/Tobias Sneh Durholm

Det Kongelige Operakor

Korsyngemester: Jakob Lorentzen

Varighed: 3 timer inkl. en pause.

Operaen synges på dansk med engelske overtekster.