En kraftpræstation! Det er det første ord, man kommer i tanke om, når man overværer Den Jyske Operas opsætning af en af de oftest opsatte operaer, nemlig Giacomo Puccinis ’Madama Butterfly’, for her er tale om en helt igennem imponerende opsætning under Ulrich Peters instuktion. 

’Madama Butterfly’ foregår i Japan, hvor den unge geisha, Cio-Cio-San bor og arbejder i et hus, der sælges af ægteskabsmægleren, Goro til den amerikanske marineløjtnant, Pinkerton. Et ægteskab med Cio-Cio-San, der også kaldes Butterfly, indgår som en del af handlen, og hun går fuldt og helt ind i ægteskabet. Det huer ikke hendes familie, og under bryllupsfesten forbander hendes onkel Bonze hende for hendes æreløse opførsel. 

Pinkerton forlader hurtigt Japan og vender først tilbage tre år senere. Denne gang er han i selskab med sin amerikanske kone, og da de finder ud af, at Butterfly i mellemtiden har født sin og Pinkertons søn, vil de tage drengen med tilbage til USA. Pinkerton stikker halen mellem benene og vil ikke konfronteres med den trofaste Butterfly og sender i stedet sin kone, Kate og konsulen, Sharpless for at overtale Butterfly til at opgive sin søn. Butterfly indser, at hun har mistet alt: mand, søn og ære og begår selvmord. ’Madama Butterfly’ er også historien om to kulturer, der støder sammen og koster dyrt for de involverede. 

Det er et utroligt velsyngende ensemble, der er sat sammen til opførelsen af ’Madama Butterfly’, og Sønderjyllands Symfoniorkester under ledelse af Christopher Lichtenstein spiller som en drøm.  

Rifail Ajdarpasics forholdsvis enkle scenografi er funktionel, og man er aldrig i tvivl om, at historien foregår i Japan, hvilket desuden underbygges af Ariane Isabell Unfrieds flotte kostumer og Anders Polls fine lysdesign. 

Ved premieren spiller og ikke mindst synger Chunxi Stella Hu Butterflys parti så overbevisende og med så stor indlevelse, at hun ER Butterfly. Hu har en fortryllende stemme, der forlener Butterfly med sommerfuglelethed. 

Iurie Ciobanus Pinkerton er en ægte amerikansk verdensmand, der indtager Japan og Butterfly. Ciobanu har en flot stemme og spiller sin rolle meget overbevisende. Pinkertons ven, konsul Sharpless gestaltes af Anton Eriksson, som fremstiller konsulen som et sympatisk og empatisk menneske, der prøver at advare Pinkerton om, at Butterfly ikke tager ægteskabsløftet så let som han.  

Den trofaste tjenestepige Suzuki bor i huset sammen med Butterfly og hendes søn, og hun er vidne til Butteflys tragedie. Vera Egorova er med sin flotte stemme og fine skuespil meget overbevisende som Suzuki. 

Norbert Schmittberg er den slebne ægteskabsmægler, Goro, som er åleglat og udelukkende tænker på profit. Hans kynisme understreges af de sorte briller, han er udstyret med, for de skjuler enhver form for følelse. Det er godt tænkt af kostumedesigner Ariane Isabell Unfried, som i det hele taget har skabt nogle fantastisk flotte kostumer. 

Butterflys fordømmende onkel Bonze spilles og synges uhyggeligt flot af Andreas Winther, og sammen med sangere fra Den Jyske Operas kor er han Butterflys familie og de onde ånder, der hele tiden forfølger hende. 

Den selvfede fyrst Yamadori spilles af Jens Jagd, der lykkes med at spille en på en gang usympatisk og latterlig karakter, som Butterfly forståeligt nok ikke vil giftes med. 

Den Jyske Operas opsætning af ’Madama Butterfly’ er en fantastisk oplevelse, som varmt kan anbefales. 

’Madama Butterfly’ havde premiere i Alsion i Sønderborg den 4. oktober 2024  

Medvirkende ved premieren: Chunxi Stella Hu, Iurie Ciobanu, Anton Eriksson,  Vera Egorova, Norbert Schmittberg, Andreas Winther, Jens Jagd m.fl.  

Musik: Giacomo Puccini 

Libretto: Giuseppe Giacosa og Luigi Illica 

Kor: Den Jyske Operas Kor  

Dirigent: Christopher Lichtenstein 

Orkester: Sønderjyllands Symfoniorkester (i Alsion) 

Instruktør: Ulrich Peters 

Scenograf: Rifail Ajdarpasic 

Kostumedesigner: Ariane Isabell Unfried 

Lysdesigner: Anders Poll 

Foto: Anders Bach