Alle snakker om den svære toer, som da også er ganske relevant, når en nærmest fornyet revy i den grad høstede stjerner og rosende ord fra anmeldere såvel som publikum. Kan man overgå sig selv når man er sin egen største konkurrent? Måske – Cirkusrevyen 2024 har i hvert fald ikke haft særligt store problemer med den svære toer.
En skarp og dygtig Joy Maria Frederiksen er tilbage i instruktørstolen efter hun sidste år for alvor markerede sig selv og sin person på det danske revykort. Sjældent har en revy høstet så stor anerkendelse og været så sublim. Igen i år har hun formået at opfinde den perfekte opskrift på en god revy; humor, satire, alvor, samfundsaktualitet og noget at tænke over, og selvom revyen i år ikke når helt samme niveau som sidste år – det var vel næsten også umuligt – så lykkedes Joy Maria Frederiksen og hendes dygtige hold rigtig godt med Cirkusrevyen 2024.
Det er da også et ganske garvet revyhold, der står på scenen til årets revy, hvor Silas Holst er den mest uprøvede i revysammenhænge, selvom han for flere år siden udgjorde en del af dansetruppen. Det ligger ham dog ikke til last, for han er en erfaren herre i så mange andre sammenhænge og formår at markere sig som revyskuespiller. Han er aldeles skøn og underholdende som ‘Daddy Vanopslagh’ med et dygtigt ensemble som heppekor til brandet Alex Vanopslagh, der kæmper med ordsproget “Du kan godt” og ganske enkelt uimodståelig som Dronning Mary med de mange sprogblomster.
Merete Mærkedal er født til revy og vokser med opgaven for hvert år hun får lov at sætte sin føder på scenen i teltet på Bakken. Hun lykkedes med samtlige numre, hun får tildelt og er både skøn som Mette Frederiksen men også som jobsøgende med lige lovligt mange diagnoser. Hun spiller i den grad revyen stærk og viser, at hun er meget andet end hele Danmarks Othilia fra Badehotellet. Man kan derfor kun håbe, at Cirkusrevyen holder rigtig godt fast i hende.
Niels Olsen, Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard er et fantastisk hold på scenen. Både hver for sig men i den grad også sammen. Lykkegaard er en nærmest uhyggeligt vellignende kopi af Magnus Heunicke, der iført redningsvest forsøger at redegøre for regeringens klimapolitik og nye tiltag – eller hvad det nu er, han redegør for. Lykkegaard er så vellignende at Magnus Heunicke selv i pausen var slået helt bagover – selv dialekten fra Næstved sidder lige i skabet.
Niels Ellegaard er herlige i rollen som Kong Frederik, der med nervøsitet skal krones fra Christiansborg og har lidt svært ved at finde ud af, hvem der egentlig er “Majestæten” eller for den sag skyld heller ikke helt forstår sin australske kone. Derudover er han i samspil med en virkelig skarp og genial grafik sublim som projektleder for Nordic Waste, når jorden rasler ned om ørerne på ham.
Niels Olsen markerer sig blandt andet i rollen som Troels Lund Poulsen og gør herligt grin med sig selv, når han forsøger at skabe en musical med sit eget liv i hovedrollen. Sammen med Ellegaard og Lykkegaard får de klassiske revyparodier frit spil, blandt andet som tre jyske landmænd, der har det noget stramt med de nye regler for landbrug, men som til gengæld kan få alt til at rime på “Yippie-Jar-Æihj”. En virkelig flot og gennemtænkt grafik, bakker i den grad nummeret op.
Pernille Schrøder er en skøn revyskuespiller, men har desværre ikke fået de stærkeste tekster at arbejde med i år. Hendes version af Lars Løkke er dog uimodståelig, når Mette Frederiksen ad flere omgange forsøger at slippe af med ham. Hendes bedste nummer bliver derfor i samspil med Merete Mærkedahl og sangerinderne Jasmin Dahl og Rosa Gehl, der sætter mændene og politikerne til vægs i debatten om kvindelige aftjent værnepligt – et stærkt nummer fra Jacob Morilds hånd, som man får lyst til at høre og opleve på repeat.
Parodierne står i kø, når både Kongefamilien, Andreas Mogensen, politikerne, landmændene og de amerikanske præsidentkandidater tages under kærlig behandling af et dygtigt hold eller når vi sendes til pause med et hyldestnummer til hele Danmarks AirFryer. Men der er også plads til eftertænksomhed, når verdenssituationen sættes i perspektiv i godnatsangen ‘De voksne passer på’ performet af Niels Olsen, Silas Holst, Merete Mærkedahl, Rosa Gehl og Jasmin Dahl.
Det klæder revyen, at man igen i år gør brug af dygtige sangerinder i form af Jasmin Dahl og Rosa Gehl, der gør det aldeles fremragende såvel med sang som med skuespil og dans. Sammen med de resterende dansere og Nellie Bethels unikke koreografi skaber de en helhed og ramme for revyen, hvor især nummeret ‘Magien er nu’ skaber både grafisk magi, fantastisk dansk, glæde og eftertænksomhed.
Cirkusrevyen er alt det, en god revy anno 2024 skal være. Benjamin La Cours sublime og overdådige scenografi skaber igen begejstring og er i år peppet op med en voluminøs lysekrone midt i teltet. Det grafiske har fået endnu et nøk op og er helt fantastisk flot og gennemtænkt ned til mindste detalje. Revyen forholder sig kritisk til Verden, som den er og netop derfor kan man undre sig over, at det er netop her, man vælger at lave en demo til fordel for klimaet – det virker uintelligent og uvidende.
Med Joy Maria Frederiksens overblik og skarpe blik for detaljen, et fantastisk dygtigt hold af skuespillere, sangerinder og danser er Cirkusrevyen 2024 en skarp konkurrent til sig selv, omend den ikke opnår helt samme niveau, som sidste år.
Cirkusrevyen 2024 spiller i Teltet på Bakken frem til 25. august
Instruktion: Joy-Maria Frederiksen
Scenografi: Benjamin La Cour
Koreografi: Nellie Bethel
Kostumer: Rikke von Qualen
Kapelmester: Joakim Pedersen.
Medvirkende: Merete Mærkedahl, Pernille Schrøder, Niels Olsen, Niels Ellegaard, Henrik Lykkegaard, Silas Holst, Jasmin Dahl og Rosa Gehl (sangere), Ciara Rose Blankenship, Roberta Næss-Schmidt, Malik With og Nicklas Troensegaard (dansere/ensemble).