EDet er tredje gang, Esbjergrevyen spiller i Musikhuset i Esbjerg, og det tilmed med et meget musikalsk hold. Der er energi på scenen, og der spilles helt ud over scenekanten, også i bogstavelig forstand. Der leveres et potpourri af sjove og aktuelle numre med nogle få, der ikke rigtig fungerer. For eksempel er Merete Mærkedahls lighed med statsminister Mette Frederiksen ikke helt nok til at køre nummeret ”Mette” hjem, og Farshad Kholgis rablende skøre inder er ikke så sjov anden gang. Når det er sagt, så er der dømt grin og underholdning for alle pengene.

Der bydes på numre med lokalt indhold, som ikke er mere indspiste end, at alle kan grine ad dem. Som nummeret ”Stækkede vinger”, der hylder Esbjerg fiskernes omstillingsparathed. Også nummeret ”Politisk auktion” har et lokalt og lidt overraskende tvist samtidigt med, at det er blevet opdateret i forhold til den aktuelle politiske situation.

I dette års revyer rundt om i landet har de to efterhånden meget kendte pandaer været næsten obligatoriske grænsende til det trivielle. Esbjergrevyens pandanummer ”En behåret gave” er uforudsigeligt og overraskende og derfor dejligt forfriskende.

Merete Mærkedahls lettere overgearede TV2Vejret-fan, der er så forelsket i Peter Tanev er rigtig morsom, men hendes støvede og kedelige erotikforfatter tager kegler og vælter nærmest salen. Hun mestrer at spille velmenende og meget politisk korrekt venligboer over for Farshad Kholgi i nummeret om rummelighed, som sidstnævnte selv har skrevet. Ligesom hendes østeuropæiske menneskelige rytmeboks, Svetlana er rigtig sjov i nummeret ”Krystoff with Elephants” sammen med Jan Svarrer, med hvem hun også har skrevet teksten.

Jan Svarrer er komisk, om han spiller hårdkogt bandemedlem på barsel, østeuropæisk elefantdomptør uden elefant eller kontrabassist, der har så meget andet end musik på hjertet. Han har en finger med i flere af revyens tekster og leverer selv en sød og sjov en af slagsen i sangen om den lille, omsorgssvigtede dreng på kantstenen.

Kasper Gattrup står for en stor del af de musikalske indslag, og ”Klovnens vise” og ”Kemi” leveres meget træfsikkert. I burkanummeret ”Guds gave” er han sammen med Farshad Kholgi årsag til stor latter, da de to giver den som muslimske kvinder, der frivilligt ifører sig burka – Farshad i sin bryllupsburka, der er blevet noget kort siden brylluppet som niårig er urkomisk. Selv samme Farshad Kholgi står bag en stor del af teksterne til årets Esbjergrevy, og han lægger salen ned som den indiske yogaekspert i ”Fushu”.

Revyen indledes med ”For fuld musik” med hele holdet, som i slutnummeret ”Som i gamle dage” fyrer den af med musik fra dengang farfar var ung. Her er det tydeligt, at det er et meget musikalsk hold, der er på scenen, og det afsløres, at Merete Mærkedahl kan spille trommer. Bortset fra et par kiks i tekst og intonation er Esbjergrevyen 2019 et stykke godt håndværk.

*****

Esbjergrevyen spiller fra 22. august til 7. september 2019 i Musikhuset i Esbjerg.

Medvirkende: Merete Mærkedahl, Farshad Kholgi, Kasper Gattrup, Jan Svarrer

Instruktion: Michel Castenholt

Kapelmester: Peter Bom

Scenografi: Jens Frausing

Foto: Red Star