Nykøbing Falster Revyen har 110 års jubilæum og fejrer det med manér. Et vanvittigt oplagt hold, gode tekster og et skønt revyorkester danner rammerne om en fænomenal revy, der ikke uden grund er nomineret til ’Årets Revy 2022’.
Holdet består i år af Gordon Kennedy, Troels Malling, Rasmus Krogsgaard, Bente Eskesen og den i revysammenhænge uprøvede Kristine Yde samt Mickey Pless som kapelmester. Hver enkelt skuespiller spiller helt ud og giver publikum en fantastisk aften.
At Kristine Yde aldrig har spillet revy før virker nærmest som en løgn, for hun er både sikker i dette års revy og genren som helhed. Hun tilfører revyen noget nyt og især ’Ydmyghed’, hvor hun får selskab af Bente Eskesen bliver et godt statement på, at det nye møder det erfarne i revyen. Bente Eskesen og Kristine Yde spiller hinanden gode og netop dette nummer er det meget tydelige eksempel på, at revyen har brug for begge typer af kvinder. Derudover tilfører Yde revyen et vanvittigt højt musikalsk niveau, der ikke kun kommer til udtryk i samspillet med Eskesen men i den grad også med Rasmus Krogsgaard. Mickey Pless har i den grad set rigtigt, da han kontaktede Kristine Yde, for at bede hende medvirke i revyen.
Rasmus Krogsgaard er en erfaren revyherre, og det ses tydeligt. Han bliver limen i revyen og publikum elsker ham. Han har opbakning til samtlige numre blandt publikum og har vel nærmest sin helt egen fanskare i Nykøbing F – og ikke uden grund. Udover at stå bag flere af årets tekster, så leverer Krogsgaard altid revynumrene, så de når helt ned til bagerste mand i salen. Han er dygtig og skarp i ’Mail til Putin’ og aldeles skøn som henholdsvis Kronprinsen og Kronprinsessen. Det er dog alligevel i numre som ’Stor Rokade’ om de mange ministerskift i den nuværende regering samt ’Identitetstyveri’ om de mange problemer, som MitID kan medføre, at han for alvor ruller som ud som revyskuespiller. Hans timing er sublim og hans musikalske niveau er fantastisk.
Gordon Kennedy har virkelig fået pustet nyt liv i sig og er en virkelig skøn del af holdet bag Nykøbing F revyen. Han er skøn som den grønne bedemand, der skal affaldssortere den afdøde, sød som ’Tuborg-manden’ og underholdende, hvad end han er manden, der er lidt for glad for sin grill eller ham, der egentlig hellere ville nyde en kold øl derhjemme, end med konen på Costa del Sol. Hans absolutte glansnummer bliver dog hans egen tekst ’Monopolerne’, hvor han i bedste ’Mads og Monopolet’-stil tager nogle af de glemte sager op med monopolet. Her parodieres lige fra Finn Nørbygaard til Martin Jensen på flotteste og sjoveste vis, når de tager Mette Frederiksens slettede sms’er, Bitz kopivarer og Will Smiths opførsel til Oscarshowet op til debat.
Troels Malling viser sig igen som en dygtig revyskuespiller. Det er tydeligt, at han hurtigt har fået rollen som den kiksede og kejtede part i revyen – en rolle, der ser ud til at passe ham godt. Han er skøn som både Pia Kjærsgaard og Dronning Elisabeth men især nummeret ’Senfølger’, som han selv står bag, bliver hans bedste og vel også mest typiske ’Troels Malling-nummer’. På mest irriterende og langsomme vis beretter han om de mange senfølger, han lider af, og som vel på en eller anden måde er udsprunget af Coronaens tilstedeværelse.
Bente Eskesen er en erfaren dame inden for revyen, og det ses tydeligt. Hun mestrer numre lige fra ’falde-på-hale-komik’ til de mere alvorlige og eftertænksomme. Hendes version af Dronning Margrethe, der er noget nervøs for Kronprinsens måde at formulere sig på, er skøn og underfundig. Hun er skarp i nummeret ’Stor Rokade’ men måske allermest skarp i ’Et sårbart sind’, der for alvor giver stof til eftertanke i forhold til unge menneskers ageren udadtil på sociale medier.
Dette års revy er en succes; den har lidt af det hele og måske endda mere til. Man føler sig underholdt fra første nummer, der er en skøn hyldest til revyens 110 års jubilæum og alle dem, der har sat deres præg på revyen lige fra Arthur Jensen og Ib Schønberg til Keld og Hilda Heick, der oven i købet på denne aften overrasker både Rasmus Krogsgaard og Bente Eskesen på scenen.
Revyen sluttes af med en festlig hyldest til ABBA, der dog måske havde passet bedre ind et andet sted i løbet af aftenen. Medleyet er flot og godt leveret – blandt andet på grund af det høje musikalske niveau, som revyen formår, men det bliver alligevel en lidt underlig afslutning på en ellers rigtig god aften og en fantastisk revy, stærkt ledet af Mickey Pless og resten af revyorkestret.
’Nykøbing F Revyen’ spiller på Nykøbing Falster Teater frem til 20. august 2022.
Instruktør: Rasmus Krogsgaard
Medvirkende: Rasmus Krogsgaard, Bente Eskesen, Troels Malling, Kristine Yde, Gordon Kennedy
Kapelmester: Mickey Pless
Koreograf: Katrine Bonde
Scenegraf: Niels Secher
Kostumer: Henrik Børgesen