Sikke en befrielse!

Så kom den endelig: revyernes befrielsesdag; og selvom denne befrielse næppe tåler sammenligning med den vi fejrede forleden dag, så var glæden næsten til at tage og føle på i Odense torsdag aften. Der var lagt op til en dejlig aften i det grønne, selvom vejret ikke viste sig fra sin mest sommerlige side, men heldigvis fejlede picnic-platten og stemningen inde i teltet ikke noget. En stor del af revy-Danmark havde da også fundet vej til Odense, og selveste kulturministeren var at finde blandt gæsterne.

Der var fra starten fart over feltet, hvor holdet blev indpisket af håndboldlandstræner Nikolaj Jacobsen i skikkelse af revydirektør Lars Arvad, som også var på banen som indpisker i anden halvleg; dog lidt vel langt inde i halvlegen til, at det fungerede optimalt hvad angår timingen – men parodien sad lige i nettet!

I en lidt tæt pakket første halvleg præsenteres publikum også for ”danse noire”, hvor hele holdet igen er i sving i et komisk Dansen-med-Corona-nummer, der er skrevet af Vicki Berlin.

Jacob Morilds sketch om DM i partiskift får hele holdet og flere til på scenen og er en sjov kommentar til livets gang på Borgen med løsgængeri, bejleri og zappen mellem partier. Henrik Kofoed er i kommentatorboksen, og det gør han helt ”huttelihut”! En anden Morild-sketch med Vicki Berlin og Mette Marckmann som karrierekvinder giver en anderledes ironisk og krads vinkling af hele #MeToo-debatten.

Inden der fløjtes til halvleg tages publikum også med på hjemmearbejde i en sketch af Jan Svarrer, hvor Thomas Mørk spiller den nedlunkningsramte indbrudstyv, der lige har regnet den ud, mens Stig Rossen er ofret. Det er en sjov kommentar til Covid-19-nedlunkning og hjemmearbejde. Også Mette Marckmann og Henrik Kofoeds langhårede ægtepar har forsøgt at få det bedste ud af nedlunkningen, selvom de nok ikke er helt enige om fordelene. Også Sundhedsministeriet er repræsenteret i form af Thomas Mørk som embedsmanden, hvis døvetolk er blevet syg. Derfor må han selv overtage tolkningen, og det klarer han på morsomste vis.

Et af revyens højdepunkter er Henrik Kofoeds H. C. Andersen på besøg i sin gamle hjemby, hvor han fortæller eventyret om den enevældige regent Frederik … øh … Frederiksen 1. Det nummer, begået af Vase & Fuglsang, er umanerligt sjovt og årsag til, at teltet på det nærmeste letter. Mette Marckmann som ditto Frederiksen dukker efterfølgende op akkompagneret af et meget velafrettet mandskor. I Carl-Erik Sørensens tekst spidder Marckmann den politiske situation med minkskandale, magtfuldkommenhed, ministerfyring og ikke mindst forvaltningen af det selvopfundne prædikat som børnenes statsminister.

Odense Sommerrevy betegner sig selv som en ”bæredygtig revy”, men det hænger underligt flagrende, selvom en del af numrene omhandler klima og miljø. Blandt andet er der et gensyn med Vicki Berlins snøvlende teenager, Camilla, som kommer med sit besyv til klimadebatten og forældregenerationens forvaltning af miljøet. Forvaltning af miljøet, nærmere betegnet havmiljøet, er også under behandling i Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaards sketch om vinterbadere med Lars Arvad og Thomas Mørk som henholdsvis fisk og krabbe – et hylende sjovt nummer. Revydebutanten, Stig Rossen bidrager sangmæssigt til det bæredygtige som frelst og frelsende klimaguru og ikke mindst som en Tom Jones-inspireret Planteskole-Ole med hang til buksbom.

Joy-Maria Frederiksen har instrueret en revy med tempo, og pludselig er der gået et par timer, uden at man har bemærket det. Shu-bi-dua-potpourriet, der afrunder revyen, virker dog lige lovlig langt, selvom holdet er velsyngende. Alle herlighederne er pakket ind i Thomas Mørks flotte scenografi, og musikken er lagt i trygge hænder hos Morten Wedendahl og revyorkestret.

Odense sommerrevy spiller fra den 6. maj 2021 til den 12. juni 2021 i teltet i Fruens Bøge i Odense og fra den 27. august 2021 til den 29. august 2021 i Aalborg Kongres & Kultur Center

Medvirkende: Vicki Berlin, Stig Rossen, Thomas Mørk, Mette Marckmann, Lars Arvad, Henrik Kofoed

Instruktion: Joy-Maria Frederiksen

Kapelmester: Morten Wedendahl

Scenografi: Thomas Mørk

Fotografi: Skovdal Nordic, Peter Kjeldsen, Anders G. Wiuff, Henrik Mee Løvgret