Corona har lagt sin mørke skygge over hele det danske samfund og ikke mindst det danske kulturliv. Det er på tide med et oprør! Og med Lars Arvad i spidsen kalder Henrik Lykkegaard og Sara Gadborg i samarbejde med Anarkisten i Odense til Revylution – noget må der gøres, og noget bliver der gjort.

I fantastiske rå og intime omgivelser ved Albani-bryggeriet bydes der inden for til en skøn og vellykket aften, der på trods af mundbind og håndsprit for en stund for os til at glemme alt det udenfor og ikke mindst Covid-19. Netop på grund af Corona er antallet af billetter begrænset fordi restriktionerne om afstand skal overholdes. Om end det ikke er med producenternes gode vilje, at den i forvejen lille sal ikke fyldes, så bidrager det til den intime stemning, som gør netop ”Revylution” til noget helt særligt. Her er styr på afstand, sprit og generel god corona-opførsel.

Det er et lille men skarpt hold, der går på scenen. Alle tre er i topform, og man kan i den grad mærke, at de har hungret efter at stå på landets revyscener. Lars Arvad er som altid skarp og samspillet med Henrik Lykkegaard er fænomenalt. Både som den noget kiksede og smarte brugtvognsforhandler Johnny, der nu har slået sig på bedemandsfaget eller som faren, der klager over lærernes tilgang til hans søn med de mange uudnyttede og oversete evner, er Arvad dygtig og underholdende, som vi kender ham bedst. Sketches, der hurtigt kan synes platte, bliver leveret med en vis kækhed og charme, der gør, at han slipper afsted med det, og Fyn stadig elsker deres Mr. Revy.

Det gode samspil med Henrik Lykkegaard kommer især til udtryk i den politisk korrekte version af Keld og Dirchs ”Tømmerflåden” fra 1958, hvor begge køn, folk med anden etnisk baggrund, handikappede, forskellige seksuelle minoriteter, veganere og mange flere skal være repræsenteret, for at det ikke skal ende ud i en shitstorm og en konfrontation med selveste Greta Tunberg. En sketch, der leveres, så man næsten kan høre Keld og Dirch klappe og grine med fra bagerste række.

Henrik Lykkegaard er som altid et geni på en revyscene, denne aften om end endnu mere end han plejer. Om det er de intime omgivelser, den noget mindre scene eller simpelthen en masse tilbageholdt kærlighed til revyen, der kommer til udtryk, er i og for sig lige gyldigt. Det klæder ham. Han er fantastisk til de skæve typer og blandt andet nummeret omkring Brexit, der gør at vi nu må undlade engelske ord eller som den nordjyske trubadur Jimmy er han i sit es.

Sara Gadborg får for alvor markeret sig som revyskuespiller i ”Revylution”. Rent musikalsk er hun en sand gevinst for enhver revy, mens hendes skæve mimik og tilgang til rollerne er skøn. Især som kiksede og skæve typer markerer hun sig og numrene ”Sig det med en sang”, hvor en date går en anelse for meget op i sangtekster og ”50 Nuancer”, hvor Fifty Shades of Grey møder Bauhaus-kataloget bliver nogle af hendes glansnumre. Værd at nævne er dog i den grad også hendes hyldest til de tre mest betydningsfulde mænd i enhver kvindes liv under Corona; Brostrøm, Mølbak og Qvortrup Geisling.

Alt i alt er der tale om en meget vellykket revy. Nogle af numrene er lånt hist og pist, nogle er ikke lige så skarpe som andre, men der er alligevel ikke nogen, man rigtig har lyst til at undvære. De små videoindslag med danskernes videodagbog under Corona er underholdende og sjove, fordi de netop sætter danskernes tid under Lockdown i perspektiv.

Holdet er skønt og godt sat sammen og toppes med den supermusikalske kapelmester Morten Wedendahl, der også gør sit for at aftenen synes vellykket – man får lyst til at være en del af det og se mere.

Revylution spiller på Anarkist Beer and Food Lab i Odense fra 23. september til 10. oktober 2020.

Medvirkende: Henrik Lykkegaard, Sara Gadborg, Lars Arvad

Kapelmester: Morten Wedendahl