Hvis man går og tror, at revy er noget, som kun folk på 50+ beskæftiger sig med, bør man fluks tage til Esbjerg og ved selvsyn blive overbevist om, at sådan forholder det sig ikke – i hvert fald ikke i Esbjerg. Her giver Frederik T. Knudsen og hans hold nemlig deres bud på, hvordan ung revy skal skrues sammen.

I det, der vel nok må siges at være ret interimistisk udseende omgivelser i et tomt butikslokale, mødes publikum først af en rå og lidt mørk foyer med dertilhørende bar; og bag alt det rustikke og dunkle åbenbarer scenen sig som en imponerende kontrast med flot farvesætning og ditto belysning.

Således er scenen sat for nogle timers god og gedigen underholdning, når både skuespillere og musikere under Mads P. Gregersens dygtige musikalske ledelse fyrer den af. Publikum er godt underholdt og tiden flyver.

Revyen er ung i sit udtryk med mange numre, højt tempo og rigtig god timing. Et enkelt nummer om ’Mit DK’ fungerer ikke helt, og nummeret om Sussi og Leo ligger lige på grænsen af det morbide; men alt i alt fremstår revyen elegant. Skulle der sættes en finger på den, ville det være, at der med fordel kunne arbejdes med tydeliggørelse af tekst. Hele holdet oser af stor musikalitet, hvilket bidrager positivt til revyens tempofyldte udtryk.

Frederik T. Knudsen er revyens anker- og altmuligmand, og han kan i den grad også spille revy. Han er skøn i nummeret om den identitetsforvirrede kat og som Marianne fra Tyrol, der skal coache danskerne til at gøre noget ved forplantningen. Også i nummeret ’Lagt for had’, som er en kommentar til diversiteten og mangfoldigheden, giver han den som transvestit i kvindeklæder.

I et balletnummer sammen med Marcuz J. Petersen bringer Knudsen billeder frem fra Charlie Chaplins ’Diktatoren’ i et ømt danseindslag. Dans er også omdrejningspunktet i det sjove nummer ’Sans for dans’, hvor Signe M. Rasmussen er en standhaftig og alt for dygtig dansepartner til Knudsens noget desillusionerede danseherre. Et af mange numre, som Frederik T. Knudsen selv er ophavsmand til.

Ud over at spille revy har Signe M. Rasmussen stået for koreografien, som understreger tempoet og musikaliteten i revyen. Hun er sjov som den meget omstillingsparate præst i ’Sprogreform’ og i det stærkt koreograferede nummer ’Kø’ sammen med Freja M. Birgertoft.

Birgertoft har en formidabel sangstemme, som kommer helt til sin ret i nummeret ’Det at miste’, og hun er sjov i kommentaren til den skrantende danske psykiatri i nummeret ’Den mentale hotline’. Hun er skøn som rumvæsen i nummeret ’Besøg udefra’, og som en af to veninder, der har mistet sit favorit supermarked – gæt selv hvilket.

Årets revydebutant, Marcuz J. Petersen synes at befinde sig særdeles godt i genren. Han mestrer de lidt gakkede roller som  for eksempel den ikke helt ajourførte netbankrøver og den noget kuede Fritzl i ’Tyrolertræning’. I tryllenummeret ’Magic Moments’ tryller Petersen igennem, og også han er sjov som rumvæsen på besøg på Jorden.

Spark mig i revyen 2023 er et frisk indspark i revy-Danmark, som absolut lover godt for genrens fremtid.

Spark mig i revyen spiller i Broen Shopping i Esbjerg frem til den 25. juni 2023

Medvirkende: Bjarne Pedersen, Bjarne Jønsson, Mikkel Nordfang Philipsen, Poul Erik Petersen, Line Frank Karlson, Mikkel Aarestrup, Nina Løyche Pedersen, Signe Ladegaard Jensen, Anne Lise Holm, Maria Møller Winther, Merete Skovly Nielsen, Bjørn Valentin, Noah Thomsen, Kristina Storm og Lars Kristensen

Instruktør: Frederik T. Knudsen

Scenograf: Frederik T. Knudsen

Koreograf: Signe Malene Rasmussen

Kostumer: Signe Malene Rasmussen og Frederik T. Knudsen

Kapelmester: Mads P. Gregersen