I M P O N E R E N D E

Så nemt kan det siges om ’Amadeus’. Vi var imponeret da vi så den første gang i 2019 med Søren Sætter-Lassen som Salieri (Læs vores anmeldelse her), og vi er imponeret af den i 2023 – denne gang med Henrik Koefoed i hovedrollen.

Stemningen, storheden og det pompøse er det samme, vi overvældes fra første sekund af Maja Ravns fantastiske scenografi; et bjerg af Mozarts noder, der nærmest vælter ud over scenekanten. Vi får et glædeligt gensyn med Martin Bo Lindsten som en af Det kongelige Teaters guldengle – denne gang akkompagneret af ligeså energisk Viktor Pascoe Medom, de to i sig selv er et trækplaster for forestillingen; teatralske, sarkastiske og morsomme.

I denne genopsætning ER Henrik Koefoed Antonio Salieri. Han havde sin storhedstid som højtrespekteret hofkomponist i Wien, en virkelighed, der ændrer sig, da Wolfgang Amadeus Mozart, som spilles overbevisende af Lukas Toya, pludseligt gør sit indtog i Østrigs hovedstad og gav Salieri ulige kamp til stregen. Mozart er et stort barn for hvem det ikke falder naturligt, hvordan man opfører sig eller taler i nærheden af hoffet.
Mozart er klasser mere talentfuld end Salieri, det er tydeligt for alle. Salieri blev selvsagt ramt på sin stolthed og sine fine fornemmelser. Det middelmådige møder geniet. Salieri må sluge kamelen, at være blevet overhalet af et yngre naturtalent, som han selv imponeres af samtidig med at han gør hvad han kan for at spænde ben for ham. Vi føler med dem begge.

Et andet strålende lyspunkt i ‘Amadeus’ er Mozarts forlovede Constanze Weber, der denne gang vækkes til live yderst energisk af Ellaha Lack. Hun er en fryd for øjet i sine store rober og med et temperament, der lammer publikum, særligt når hun eksploderer i raseri. I det hele taget er ‘Amadeus’ et overflødigheds horn af pragtfulde farverige kostumer, dans, skuespil og ikke mindst sang, pomp og pragt. Ole Lemmeke er kejser Joseph II, der rulles ind over scenen i sin efterhånden velkendte opdaterede tronstol. Kejseren er betaget af Mozart, men hans nærmeste herunder Salieri, Grev Orsini-Rosenberg (Bjarne Antonisen), Grev Johann von Strack (Morten Hauch-Fausbøll) og Baron Gottfried van Swieten (Michael Moritzen) gør hvad de kan for at ødelægge Mozarts kompositioner og omdømme.

Vi bliver aldrig trætte af musikken og ligesom i 2019 spilles der uddrag fra Figaros Bryllup, Don Giovanni, Requiem og Tryllefløjten. Der kæles for alle sanserne og musiksiden, der leveres af Det kongelige kapel er drømmende smukt.

Henrik Koefoed kan skrue op og ned for sig selv, helt som han selv ønsker. Hans fortolkning af Salieri er dybt kontrolleret, han er meget tydelig og afbalanceret ved hjælp af sine meget stærke træk og mimik. Vi er ikke i tvivl om, at vi her har med en af de fineste scenekunstnere at gøre. Tak.

‘Amadeus’ kan opleves på Det Kongelige Teaters Gamle Scene i perioden: 19. januar til 17. februar 2023.

Skuespil af Peter Shaffer

Iscenesættelse og oversættelse: Kasper Holten

Scenografi og Kostumer: Maja Ravn

Lysdesign: Bruno Poet

Lyddesign: Jakob Bo Nystrup og Rasmus Balch

Koreografi: Signe Fabricius

Koreografi ved genopsætning: Olivia Sol Anselmo

Medvirkende: Henrik Koefoed, Lukas Toya, Ellaha Lack, Ole Lemmeke, Bjarne Antonisen, Viktor Pascoe Medom, Martin Bo Lindsten, Michael Moritzen, Morten Hauch-Fausbøll, Cecilie Bogø Bach, Sune Kofoed, Renate Ekerhovd, Antti Mähönen, Claus Nielsen.

OA-kor: Helena Bjarkadottir, Michaela Simkova, Laura Helene Hansen, Sunniva Fevang, Marcus Dowson, Johannes Bødtker.

Kor: Alex Nielsen og Fredrick Skjeldal.

Dansere: Ingeborg Meier Andersen, Alexandre Bourdat, Oliver Zohore, Maria Malmström, Malik Asidah With, Tone Reumert.

Det Kongelige Kapel