Zaki Youssef serverer sælsom scenekunst med charme og intelligens – og gør meget vel “Der var et yndigt land” til tidens vigtigste forestilling.

Med en dansk mor og en egyptisk far ser Zaki Youssef danskerne med et dobbeltblik. Og han kan se, at de er forvirrede. Derfor har han lavet et teaterstykke om danskhed og alle de uskrevne regler, som gælder i Danmark. I en blanding af personlig fortælling, genfortolkning af danske sange, stand-up, rap og samfundsanalyse genfortæller Zaki Youssef Danmarks historie i selskab med musiker og komponist Turkman Souljah.

På grund af udtalevanskeligheder i datidens muslimske Andalusien forvandledes lyden af Allah sig til olé, og derfor synger danskerne i virkeligheden: ”Og det var Danmark, og det var Danmark! Allah, Allah, Allah,” fortæller Zaki – eller Karsten, som han nu hedder. Der bliver grinet. Klukkende, bragende og fnisende. Af dén beretning og af alle de resterende gennem 80 minutter med gennemgang af danmarkshistorien fra et perspektiv, som både udfordrer og på én gang hylder og disser vort gamle fædreland.

Tiden står simpelthen stille i Zaki Youssefs selskab med et håbefuldt ønske om, at det aldrig ophører. For som kunstner virker manden til at mestre alt; sang, dans, rap, skuespil, forelæsning, prædiken… debat. Fremført med humor og timing – en timing, der afgør, om monologerne modtages godt eller helt sublimt.

Med imponerende parodier, begavet indhold, nyskabende scenografi og en overlegen beherskelse af det danske sprog bør “Der var et yndigt land” stå på pensumlisten i dansk, musik, samfundsfag eller tja, bare optræde som obligatorisk kulturdannelse for alle danske statsborgere.

Forestillingen kan opleves på Sort/Hvid frem til 24. februar 2018.

Tekst, performance og komposition: Zaki Youssef
Musik og komposition: Turkman Souljah
Instruktion: Sigrid Johannesen og Christian Lollike