Det kan godt være verden er præget af en pandemi, der har lagt gader øde, udsat befolkninger for lockdown og har sat det danske kulturliv på lidt af en prøve. Det har været nødvendigt at tænke anderledes med blandt andet livestreaming af de forestillinger, som det ikke har været muligt at udskyde, men selv prøverne har man skulle nytænke og afholde opdelt i mindre hold, i telte, udendørs, virtuelt eller noget helt femte. Alligevel er det lykkedes Dronning Dorothea Teatret i Kolding at gennemgå lidt af en forvandling i løbet af ”corona-året”; de startede som en kolonihave, blev så til Rigsarkivet og nu er scenen sat i minimalistisk og moderne stil, hvor rekvisitter er yderst sparsomme.
Endnu engang er det instruktør Marco Goth Thorsen, der står bag – både selve instruktionen men også historien. Man kunne måske sætte spørgsmålstegn ved, om der sker nok nytænkning, når et teater gør brug af de samme instruktørkræfter gang på gang, men når instruktøren hedder Marco, så sker der heldigvis masser af nytænkning. I stedet for at låse sig fast på den samme genre eller de samme klassiske stykker, så gør han i stedet en dyd ud af at udfordre skuespillere såvel som publikum ved at føre dem rundt i et nyt finurligt univers hver gang, i stedet for stykker, hvor det alligevel altid er den samme type, der castes.
Aftenens hold er en blanding af gamle og nye ansigter på den koldingensiske teaterscene. Et godt og sikkert kort er som altid Thomas Johannes Larsen, der i ”Elsker dig for evigt” spiller Leif, der efter mange års ægteskab står tilbage med et kæmpe savn og tab efter konens død. Med datteren Mathildes hjælp, starter han i en terapigruppe, der skal hjælpe ham med at håndtere kærligheden og leve med den kærlighed, han stadig har til sin afdøde kone. Larsens stemme går man aldrig galt i byen med. Den fylder den lille teatersal ud og man føler sig på en eller anden måde budt velkommen hjem ved lyden af den let genkendelige stemme. Samtidig er hans selvironi skøn – sjældent ses en så skøn og underholdende udgave af Batman, som når Thomas Johannes Jensen træder ind i et kostume et par numre større end normalt.
Leifs afdøde kone spilles af Diana Bramsen, der også er en af de kendte kræfter på scenen. Bramsen er sød og til tider komisk i rollen som Kirsten, der nu må affinde sig med en tilværelse som genfærd, hvor kun Leif kan se hende. Hendes stemme er sublim og gåsehuden melder jævnligt sin ankomst.
Kirsten og Leifs datter Mathilde forsøger at affinde sig med en ny tilværelse uden sin mor og forsøger samtidig at forlige sig med, at hun er blevet skilt fra sin mand. I håbet om at finde kærligheden begynder hun at date og møder Johan. Mathilde spilles af Thea Adolph Jensen, der i den grad har gennemgået en udvikling i løbet af teatrets seneste forestillinger. Fra en noget usikker præstation går hun nu ind og ejer scenen, blæser publikum bagover og spiller med autensitet og følelse samtidig med, at hendes sangstemme i den grad har fået et kraftigt ryk opad. Dette får hun blandt andet lov at bevise, da hun giver Anne Linnets ”Taxa” for fuld hammer, så selv Linnet må nikke anerkendende.
Mathilde forelsker sig i Johan, der spilles af Mathias Jensen. Også Jensen har gennemgået noget af en forvandling siden han helt grøn hoppede, dansede og sang i ”Alle Sømænd er glade for piger”. Han blæser publikum bagover, da han fuldstændig imponerende fejlfrit leverer Suspekts ”Kinkyfætter”. Generelt er han skøn i rollen som den noget sexglade Johan, der ”bliver forelsket med pikken”, og som ikke kender følelsen af at være forelsket. Jensen charmerer ikke kun Mathilde men også publikum og kemien mellem de to unge mennesker er så god, at man rent faktisk overvejer om de reelt er kærester. ”Elsker dig for evigt” bliver en af de mere udfordrende forestillinger, som Dronning Dorothea Teatret har spillet og det overrasker, når der opstår noget, der tilnærmelsesvist ligner nøgenhed. Det klæder forestillingen og det klæder teateret at udfordre sine skuespillere og publikum og lirke lidt ved folks blufærdighed.
Isabella Sandahl Ryer spiller en mindre men ikke desto mindre vigtig rolle som den noget forsigtige Andrea, der bærer noget af en historie med sig. Vi får aldrig den præcise historie, men vi er ikke i tvivl om, hvad der egentlig ligger bag. Også her er der tale om en virkelig kraftfuld og flot stemme. Det er svært at pege enkelte af hende præstationer ud, men hendes version af Celina Rees ”Når du rør ved mig” er sublim og gåsehudsfremkaldende.
Laura Henriette Andersen Bager er efterhånden også et ret kendt ansigt på teatret og hun er skøn i rollen som terapeuten Bente. En karakter man elsker at hade. Helt forfærdelig pædagogisk men vanvittig underholdende så længe, hun ikke er din egen terapeut. Bager øser ud af selvironi og sarkasme og er billedet på den virkelig stereotype terapeut, der i virkeligheden hellere selv vil shine og stå i spotlightet frem for hendes klienter. Hun bliver virkelig en stor del af det humoristiske i forestillingen; ikke kun med hendes mange filosofiske udsagn blandt andet om at ”efter orgasme er alle dyr ensomme” men også med hendes mangel på selvjustits – for hvem siger, at man nødvendigvis skal være god til at fløjte for at gøre det?
Sangene og handlingen bakkes op af et dygtigt ensemble bestående af Mynte Winterskov, Kamma Juul Holm og Sofie Nørgaard Thomsen. Deres stemmer bakker hinanden rigtig godt op og de er et rigtig godt fundament for det musisk høje niveau, som forestillingen bærer præg af. Enkelte gange kunne deres koreografiske timing være mere skarp, men de formår alligevel at charmere sig ud af det og leverer varen.
Kan man mærke at Dronning Dorothea Teatrets skuespillere og instruktør har været pressede og manglet tid i processen med at skabe ”Elsker dig for evigt”? Nej – heldigvis og imponerende nok, så skinner det aldrig igennem, at Covid-19´s restriktioner har været en udfordringen.
Niveauet er højt – især musikalsk og godt bakket op af et virkelig dygtigt band – og samspillet er sublimt. Man glæder sig over at få lov at være en del af udviklingen af talenter og det er en fornøjelse at se, hvordan de arbejder med sig selv og deres performance fra forestilling til forestilling. Der er lagt en god og solid grobund for, at Kolding har et amatørteater på højt niveau de næste mange år.
”Elsker dig for evigt” spiller på Dronning Dorothea Teatret i Kolding fra 20. maj til 18. juni.
Instruktør og forfatter: Marco Goth Thorsen
Scenografi: Natascha Arenze
Kapelmester: Frederik Studsgaard
Medvirkende: Thomas Johannes Larsen, Thea Adolph Jensen, Mathias Jensen, Isabella Sandahl Ryser, Diana Bramsen, Laura Henriette Andersen Bager, Kamma Juul Holm, Mynte Winterskov, Sofie Nørgaard Thomsen