Grønnegårdsteatret kunne ikke have valgt premieredatoen med mere omhu. Temperaturen forblev langt over 20 grader til langt ud på aftenen i Odd Fellow Palæets smukke have i Københavns centrum, og så er der for alvor noget ved at være til udendørs teater.

For første gang i teatrets historie spiller man et stykke af Oscar Wilde – ´En ideel ægtemand´, og det er med sin vittige og intelligente dialog et oplagt valg. Stykket er fra 1895 og er oprindeligt en ironisk beskrivelse af det victorianske samfunds overfladiskhed. Kostumerne giver stadig mindelser til den tid, stykket er fra, men Niels Erlings bearbejdelse af teksten er ført op til 2024, så tankerne går til politikere, der forlader deres ideologi, når en ministerbil nærmer sig, eller når en højtstående person betaler tys-tys-penge (vi nævner ingen navne).

Der var knald på farverne i Petruska Miehe-Renards scenografi og især kostumerne. Hold da op – de blev ikke væk i stille vejr. Scenografien var bygget op som en kæmpe turkisfarvet vifte, hvor skuespillerne kunne dukke op imellem viftens folder. Den var en flot og velfungerende konstruktion. Kostumerne var i særklasse, hvor hvert kostume farvemæssigt bogstaveligt var koordineret fra top til tå, og det er nærmest udelukket ikke at fortælle om dem alle.

Forestillingens egentlige hovedperson er den unge Lord Goring. Han spilles af Jeppe Ellegaard Marling og er klædt i et stramtsiddende og metalskinnende blågrønt outfit med indbygget fake mavemuskler, mørke solbriller og blåt hår. Han foregiver ikke at være for klog og ikke at interessere sig for noget som helst. Hans far Lord Caversham er voldsomt utilfreds med sin dovne søn og vil have ham gift – jo før des bedre. Han spilles af Tina Gylling Mortensen, og ikke overraskende er hun super-sjov iført neongrønne bukser, kappe og grønt hår. Tina Gylling Mortensen har en pondus og en humor, der ofte er underliggende i hendes spil.

Miss Mabel Chiltern er forelsket i Lord Goring. Hun spilles af Laura Skjoldborg. Hun er iført en baby-lyserød kjole, lange lyserøde handsker, blanke solbriller, kæmpeperlekæder, lyserød candyfloss paryk. Hun foregiver at være naiv, men det skal man ikke lade sig narre af. Hun skal nok få, hvad hun vil have.

Sir og Lady Chiltern – forestillingens par helt i rødt – er det tilsyneladende respekterede par. Han er politiker med de rigtige meninger og handler altid efter ideologi og overbevisning, lige indtil han bliver overhalet indenom af sin fortid (den har vi også hørt for nylig). Ægteparret spilles af Jens Sætter-Lassen og Luise Kirsten Skov i ultra-elegante røde og orange sæt – han med orange hår og hun med en kunstfærdig rød paryk. Mrs. Laura Cheveley dukker desværre for parret op med et brev med afslørende forhold om Sir Chiltern. Det vil komme til at koste ham politisk, medmindre han vil ende helt i rendestenen. Hun spilles af Andrea Øst Birkkjær, der symbolsk nok er klædt i falskhedens gule farve. Damerne Cheveley og Chiltern har begge hver deres kæmpe vifte, som de bruger næsten som et våben mod hinanden.

Johannes Lilleøre og Laura Bro er to victorianske sladdertanter; Lady Markby og Hertuginde Basildon. Lilleøre er iført syrenfarvet kjole og ditto paryk og Laura Bro har iklædt sig rosa kjole, strudsefjer og hat. De er virkelig komiske begge to. Især er Lady Markby til et teselskab, hvor hun beklager sig over kagerne – dog ikke mere end at hun sørger for at putte dem i sin taske sammen med servicet og endda den stol hun sidder på – herligt.

Alle spiller fantastisk og med overskud, og teksten byder på mange skønne oneliners, som ”løgn kan være andre menneskers sandhed”, ”jeg har så mange problemer, der ikke er blevet til noget”, ”geni om dagen og skønhed om natten”.

En af de mest spiddende bemærkninger er dog nok, ”at mænds fortid ødelægger dem, og at fortrolige oplysninger ligger til grund for de fleste formuer”. Den kan også passe i 2024.

Scenografi og kostumer bærer foretagendet, og det er der en pointe i, for Oscar Wilde både revsede og elskede overfladiskhed. Det er dog ret vanskeligt at følge historiens persongalleri, ligesom handlingen på en gang er spinkel og svær at følge. Her er der i øvrigt hjælp at hente i programmets skema over personerne.

Det er interessant og forfriskende, at Grønnegårdsteatret har brudt traditionen med overvejende at spille stykker af Holberg og Molière, og om nogen i sidste ende får en ideel ægtemand, må man gå ind og se forestillingen for at finde ud af.

En ideel ægtemand

Medvirkende: Jens Sætter-Lassen, Andrea Øst Birkkjær, Luise Kirsten Skov, Laura Skjoldborg, Jeppe Ellegaard Marling, Tina Gylling Mortensen, Laura Bro og Johannes Lilleøre.

Iscenesættelse og bearbejdelse: Niels Erling
Scenografi og kostumedesign: Petruska Miehe-Renard
Oversættelse: Simon Boberg og August Bovin Boberg
Komponist: Mikkel Juul Jensen

Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause

Spillested: Odd Fellow Palæets Have, Bredgade 28, 1260 København K

Spilleperiode: 26. juni – 24. august 2024 (dog spilles der ikke i uge 29, 15. – 21. juli)
Mandag – fredag kl. 19.00, lørdag kl. 16.00
OBS: Den 16. og 23. august spilles der kl. 17.00 med mulighed for fællesspisning efter forestillingen. Begge datoer er fredage.