Hold nu op for en flot premiere, Nørrebro Teater havde stablet på benene til fredag aften. Røde lysende juletræer oplyste teatrets facade, huset over for teatret var prydet med et hologram af den grumme Scrooge, og julemusikken spillede lystigt i foyéren. Det var Charles Dickens ”Et Juleeventyr” gendigtet og dramatiseret af Patrick Barlow, der var på programmet.

Det er historien om den dybt fornærede og misantropiske Ebenezer Scrooge, der udelukkende lever for penge, og som end ikke under Crachit, sin loyale og eneste ansatte, at holde fri i anledning af julen.

Charles Dickens historie har været drevet af social indignation over de forhold, som mange englændere levede under i 1843, hvor historien blev udgivet, og der har været nok at blive indigneret over. Pengeudlåneren Scrooge tager i Patrick Barlows udgave julen ind som en forretningspartner, og han udnytter sine fattige kunder og forlanger ågerrenter fra dem.

Nu er det jo et juleeventyr, så uden at røbe for meget, er publikum sikre på, at den lykkelige slutning nok skal indfinde sig. Scrooge bliver på selve julenat hjemsøgt af fortidens, nutidens og fremtidens ånd, før han endelig finder julestemningen, og det bliver på Nørrebro Teater både morsomt og tankevækkende.

Alle spiller godt denne aften. Andreas Jebro ligner nærmest en ung H.C. Andersen i rollerne som både korsanger, Crachit, Scrooge som dreng og ung, Marley og endelig lille Tim. Han har et imponerende og komisk nærvær. Asta Kamma August og Lila Nobel er herlige i diverse roller og er skønne at skue som de to fine damer iført storternede kjoler og lilla højt hår, da de uden held søger om penge til velgørenhed hos Scrooge. Jesper Groth er sjov, når han uden blusel synger en anden sang end sine medsangere, da der skal synges jule-carols.

Mette Horn bærer aftenen som den fornærede gnier Ebenezer Scrooge. Det er ned i hver fiber, at man fornemmer denne mand, der har været mishandlet af personer nær ham og i stedet har taget penge til sig som sin eneste kærlighed. Mette Horn er sjov og grum, samtidig med at man mærker den grundlæggende smerte, der har gjort Scrooge til den, han er.

Forestillingen er ikke en decideret børneforestilling, men mange børn var mødt op. Der blev ikke leflet for de søde små, men de var med på den lidt gammeldags humor, og latteren var til at tage og føle på. Lidt rap og poetry slam blev det dog til, og det er en god måde at få forestillingen til at virke nutidig.

Sceneskiftene på teatrets drejescene virkede fint, og man bevægede sig fra Scrooges fine palæ til nevøens hjem, hvor der bliver afholdt julefest. Crachits hjem er helt sammenpresset, så fattigdommen er til at tage og føle på, når Jesper Groth agerer tre små børn med to dukker som medspillere.

Et Juleeventyr er i den grad aktuel også i 2019. Fattigdommen i Danmark i dag er heldigvis ikke på niveau med forholdene i England i 1800-tallet, men mange af de samme mekanikker findes stadig. Kviklånsudbydere i dagens Danmark har samme ærinde som gnieren Scrooge, når de tilbyder store lån i december, som først skal betales tilbage i februar. De burde lukke deres forretning og i stedet gå på Nørrebro Teater.

Instruktion: Viktor Tjerneld

Scenografi og kostumer: Franciska Zahle

Manuskript: Patrick Barlow baseret på Charles Dickens´ roman A Christmas Carol

Teaterforlag: Nordiska ApS – København

Lysdesign: Mårten K. Axelsson

Lyddesign: Ida Jacobsen

Medvirkende: Mette Horn, Asta Kamma August, Jesper Groth, Andreas Jebro, Lila Nobel

Varighed: 2 timer inkl. pause

Spilleperiode: 29. november 2019 til 4. januar 2020