Omgivelserne minder mest af alt om noget fra ”Olsen Banden på sporet”; sol, strand, drinks, klapstole – hvor der er garanti for at klemme fingrene og komme op og skændes over overhovedet at få samlet stolene – og danskere, der leder efter guldet for enden af regnbuen. Denne gang er det dog ikke Olsen Banden, der er genstand for historien, men i stedet et vildt og farverigt karakterkatalog – alt sammen opstået i forfatter og instruktør Marco Goth Thorsens krøllede hjerne.
”Eviva España” er nemlig en musikalsk komedie med alt det vi har set og elsket før – også lige lidt mere til. Her er kærlighed, mord, humor, et vanvittigt krøllet og gennemtænkt plot, dygtige skuespillere og en kriminalbasse der gør Axel Strøby i rollen som Kriminalassistent Jensen kunsten efter på aller fineste vis.
Manden bag vanviddet, Marco Goth Thorsen, er udover at være idemand og instruktør også den dameglade og karismatiske psykopat Farnando, der formår at spille samtlige involverede ud mod hinanden og samtidig stjæle kvindernes hjerter. Goth Thorsen er altid en fornøjelse på en scene, og denne gang er ikke en undtagelse. Ikke alene efterlader han publikum med en god oplevelse men også med en revideret udgave af Finn og Jacobs ”Vestre Fængsel” på hjernen minimum et par dage eller tre.
Peter Beierholm er Kriminalassistent Levin, der er sendt på afspadsering i Spanien. Måske ikke den mest kløgtige politimand men måske heller ikke så dum, som vi først antager. Beierholm er en kendt og elsket skikkelse på Dronning Dorothea Teatret, og heller ikke han skuffer sit publikum. Han er skøn i rollen som den noget distræte kriminalassistent, der vel nærmest ved hjælp af held opklarer de efterhånden mange mord.
Enhver Disneyfilm har dem; de karakterer, som sagtens kunne undværes i historien, men som alligevel er dem, der giver det bedste og sjoveste indtryk, og som vi nærmest husker bedre end den egentlige historie. Netop de to er selvfølgelig også rejst til Spanien i håbet om et godt og problemfrit liv med sol, varme og drinks, og i dette tilfælde hedder de Ernst og Gitte og spilles af Jacob Nissen og Laura Henriette Bager. Karakterne er genialt skrevet og om muligt endnu bedre spillet. De bidrager til et hav af grin og er helt uundværlige for det samlede indtryk af forestillingen. Begge leverer sange på et højt niveau og humor på et næsten højere niveau. Deres fremtoning er selvironisk og fyldt med sort humor, og det er næppe en overdrivelse af netop Ernst skæbne vel påvirker publikum mest.
Fernandos to erobringer Angelique og Molly spilles af Thea Adolph Jensen og Emma Katrine Ryhmann, der begge leverer rigtig flotte præstationer. Begge kæmper dog med sange, der ligger for højt til deres toneleje, men bakkes op af kollegaer, hvormed det alligevel fungerer. Adolph Jensen hiver den dog også sikkert i land ved åbningen af 2. akt og senere ved hendes udgave af Lecia og Luciennes klasser ”Rør ved mig” fra 1992.
Mollys kæreste Albert spilles af Jeppe Adolph Jensen, der overrasker og begejstrer med en virkelig flot , stemme og måske især for alvor træder i karakter som spøgelse, hvor han både fremtræder flot og uhyggelig på en og samme tid. Sammen med Nicolai Christoffersen i rollen som Roberto bliver de to vigtige og væsentlige karakterer for historien. Robertos spanske accent er både forfærdelig og underholdende på en og samme tid på præcis samme måde, som det huskes fra gamle danske klassikere fra 1960’erne og 1970’erne. Christoffersen imponerer dog endvidere både med sin sang men også med hele sin fremtoning og ageren på scenen.
Og netop scenen er værd at nævne. Dorothea Teatret prøver nemlig noget nyt med en scene, der involverer publikum endnu mere, end de plejer. Desværre virker midterpladserne ikke helt optimalt, da publikum flere gange må vride sig rundt for at kunne følge med og generelt er den lille teatersal meget proppet, så publikum nærmest føler, at de sidder oven i hinanden. Det ødelægger dog ikke oplevelsen, der især med 2. akt formår at løfte sig op og rive publikum med. Dette skyldes dog udover de dygtige skuespillere også dygtige musikalske kræfter, der oven i købet denne gang er sendt ned under scenen på grund af pladsmangel, samt de dygtige dansere, der er med til at binde forestillingen sammen og give den det humoristiske islæt.
”Eviva España” spiller på Dronning Dorothea Teatret fra 7. april til 7. maj.
Instruktør og forfatter: Marco Goth Thorsen
Instruktørassistent: Louise Pontoppidan
Medvirkende: Marco Goth Thorsen, Peter Beierholm, Thea Adolph Jensen, Jeppe Adolph Jensen, Emma Katrine Ryhmann, Nicolai Christoffersen, Jacob Nissen og Laura Henriette Bager
Kapelmester: Frederik Studsgaard
Koreograf: Magnus Jensen