Når man er vant til Figaros sædvanlige høje standard, er det noget af et antiklimaks at overvære den seneste produktion fra musikteatret Figaros: ’Gravalvorlig’, der ikke helt fungerer efter de helt sikkert gode intentioner. Tæerne begynder allerede at krumme sig sammen ved starten af første akt.

Det virker som om, skuespillerne er ladt tilbage med så dårlige og platte tekster og libretto, at deres ellers flotte stemmer ikke kan rette op på det. Plottet er tyndbenet, og det understreges af alt for mange gentagelser og trækken i langdrag. Der er helt sikkert lagt kræfter i kompositionen, men librettoen kan slet ikke bære musikken.

Publikum introduceres til bedemandsparret, Tove (Signe Asmussen Manuitt) og Werner (Hans Dueholm). Der driver en skrantende bedemandsforretning, og deres største frygt er krematorietilsynets kontrolbesøg; men så dukker deres nye bedemandsassistent, Asbjørn (Michael Kristensen) op, og han har en gravalvorlig løsning på bedemandsforretningens problemer.

Signe Asmussen Manuitt har en ualmindelig flot stemme og spiller fint skuespil, men hendes samlede præstation kommer til at bære præg af, at plot, tekst og libretto er en tynd kop te. Også Michael Kristensen synes ladt i stikken. Der er ikke noget at udsætte på hans stemme, men hans skuespil bliver overspillet, og Kristensen virker som om, han er langt uden for sin komfortzone.

Musikken er som sædvanlig lagt i hænderne på Allan Dahl Hansen, der spiller bedemandsforretningens tunghøre organist, Igor Mortis. Også Dahl Hansen synes at kæmpe en ulige kamp med tekst og libretto.

Hans Dueholms mangeårige erfaring kommer ham til gode, men end ikke den kan vende forestillingen, som ender med at være … ja, dødens pølse.


Gravalvorlig er på turné i hele landet frem til 5.10.2024.

Medvirkende: Signe Asmussen, Michael Asmussen, Hans Dueholm og Allan Dahl Hansen
Musik: Bo Gunge
Tekst: Lasse Popp
Scenografi og kostumer: Christian Q. Clausen
Instruktion: Hans Dueholm og holdet
Lys, lyd og teknik: Anton Caleniuc Russo
Fotografi: Juul Fotografi, Bering Foto, Victoria Elmas