Det er mærkeligt og uforståeligt, og det er meningen. Gashjertet, skrevet af en af Da-Da-ismens grundlæggere Tristan Tzara, blev førsteopført i Paris i 1921 og blev herefter først opført igen i Paris i 1923. Denne gang blev forestillingen afbrudt af André Breton, der overfusede skuespillerne. Det endte i slåskamp, så Politiet måtte tilkaldes for at skille gemytterne ad.
Helt så galt gik det ikke i København næsten 100 år senere på CPH-Stage, hvor stykket blev opført på dansk efter oversættelse af Kenn Mouritzen.
Stykkets personer er øje, mund, næse, øre, hals og øjenbryn. ”Personerne” er af papir og klistret til de tre skuespilleres ansigter. På scenen er opstillet to stiger, en masse avispapir og et gammeldags dukketeater af Det Kongelige Teater. Sidstnævnte spiller en væsentlig rolle.
Der er ingen egentlig handling, om end øre, næse og hals muligvis er lidt forelskede i hinanden. Dertil kommer, at der figurerer flere billeder af nulevende personer. Således er både Lars Løkke, Trump og det store leder fra Nord Korea med i det lille dukketeater. Også et kæmpemonster af avispapir finder vej til teatret, og da der skal laves skudlyde, sker det ved, at der kraftigt laves huller i en avis med en hullemaskine.
Teksten er ikke nemt tilgængelig, og samtale mellem øre og næse er uden almindelig mening.
”Øre: ”Forskere og nysgerrige”, svarede Øre. Hun går de andre på nerverne i den hvide porcelænsskal. Hun svulmer.
Næse: Vifte i bekneb for træ
Let legeme i voldsom latter.
Den totale meningsløshed er langt hen ad vejen sjov, og Warehouse9 egner sig med sine rå vægge og ikke lydtætte rum godt til dette DaDa-univers. Skuespillerne tager hele det mærkelige univers ind, men det er alligevel, som om der mangler noget før man som publikum provokeres af teksten.
Forfatter: Tristan Tzara
Oversætter af ”Le Cœur à Gaz” fra fransk: KennMouritzen
Idé og iscenesættelse: Anette Asp Christensen
Medvirkende på scenen: Birgitte Prins, Daniel Norback og Anette Asp Christensen
Scenografi: Seimi Nørregaard
Lyddesign: Rune Søchting
Lysdesign: Maria Pi Houmann
Dramaturg: Line Paulsen
Konsulent og
dramaturgiske samtaler: Jette Lund
Grafiker: Nete Banke, Imperiet
Spilleperiode: 24. maj til 1. juni 2019