
Amerikanske Jess befinder sig i nærmest uoverstigelige dilemmaer i forestillingen ´Grounded´. Hun er jagerpilot og deltager i, hvad man må formode er Irak krigen. Hun elsker sin profession, som hun kalder ”blå” ligesom himlen over hendes jagerfly. Det er på en gang kontrol og frihed for hende. Så meget desto mere er det lidt en streg i regningen, at hun efter en orlov med en dertil hørende vild weekend finder ud af, at hun er blevet gravid. Hun mister kontrollen over sit private liv, hvor hun bliver gift med barnefaderen. Ligeledes forandres hendes jobmæssige situation sig drastisk, fordi hun ikke må flyve, når hun er gravid. I stedet installeres hun i en hangar i Nevada ca. 1,5 timers kørsel fra Las Vegas. Her skal hun navigere droner, der opererer 10.000 km væk. Med på jobbet har hun én kollega – en ung mand, hun betegner som ”den 19-årige”, som styrer kameraet på hendes drone og fodrer hendes controller i høretelefonerne med oplysninger fra slagmarken. Hendes mand forlader sit job i sin fars isenkramforretning og får ansættelse som croupier på det store pyramidehotel Luxor.
Jess har mildt sagt blandede følelser om sin nye skæbne. Friheden i luften er erstattet med at være indelukket med et job, hvor hun dybest set spiller computer på højt plan. Det kan være udfordrende og spændende at forfølge og ramme sit mål. Det er svært at flytte sig fra ”gamerstolen”, når 12-timers vagten er overstået, men det kan også være svært at forfølge målet, når realiteten om, at målet på den grå skærm er rigtige mennesker, går op for en. Jess hader det grundlæggende. Hun er glad for at kunne aflevere sin lille datter i institution om morgenen, før hun skal køre længe for at komme på arbejde. Ligeledes er hun glad for sin ægtefælle, om end han mere fremstår som en bifigur i hendes liv.
Jess´s liv bliver imidlertid mere og mere kaotisk, og da en mission slår fejl, slår det klik i hendes hoved, og hun bliver ramt af PTSD og stillet for en militær domstol.
Amerikanske George Brants monolog fra 2013 rammer temaer, der stadig og måske endnu mere er aktuelle i dag. Utallige temaer er vigtige. Først er der et ligestillingsspørgsmål, hvor biologien spænder ben for, at mænd og kvinder kan behandles ens. Det nytter ikke at udsætte en gravid kvinde og hendes foster for den påvirkning, kroppen udsættes for i et jagerfly. Den situation er svær at lovgive sig ud af. Krig med droner er endnu mere brugt og er formentlig kommet for at blive. Her står pilot ikke over for pilot. Affyringen af dronen og forfølgelsen af offeret figurerer nu kun på en skærm, og denne uvirkelighed må være svær at takle, når det går op for den, der affyrer, at der er rigtige mennesker i den anden ende.
Dina Rosenmeier fremfører den lange og intense monolog, der varer halvanden time. Vi forstår som publikum de ting, der raser i hendes indre. Det bølger frem og tilbage, om hendes præferencer ligger hos ægtefællen og den lille pige personificeret ved en nuttet tøjpony eller på hendes arbejdssituation. Da vanviddet rammer hende, både føler vi med hende og frastødes.
Det er en præstation i sig selv at lære så lang en tekst udenad – også fordi der ikke er en medspiller at læne sig opad.
Forestillingen opføres i Literaturhaus på Nørrebro, og det rå rum egner sig godt til den barske historie. Dina Rosenmeier optræder tæt på publikum, der er placeret i hver side af rummet. Det er i den grad krævende. Den enkle scenografi hjælper historien på gled. I første afdeling sidder Jess bag sit skrivebord og fortæller historien via farvebilleder, hun sætter op på tre foldeskærme. Her får man indtryk af den frihedstrang, hun har, og som hun udlevede som aktiv jagerpilot. I anden del ligger hun til dels i sin seng i hjemmet, og billederne er skiftet ud med udviskede grå tegninger. Hele hendes liv er blevet gråt.
Dina Rosenmeier får den vigtige og vedkommende historie ud over rampen og giver os noget at tænke over.
Forestillingen spiller på engelsk, men muligvis kommer den på dansk på et senere tidspunkt.
,
Grounded:
Manuskript: George Brant
Instruktør: Jeremy M Thomas- Bøgsted
Medvirkende: Dina Rosenmeier.
Producent: Down the Rabbit Hole
Forestillingen spilles på engelsk
Spilleperiode 26. marts til 5. april 2025 + 22. april på scenen ved KFTS i Hørsholmsgade.