Der var blændet op for endnu en Hamlet forestilling på den nye scene ved voldgraven på Shakespeare festival 2017 på Kronborg Slot i Helsingør. Det hele var dog på premiereaftenen i første omgang ved at regne væk, men scenen er overdækket, så med ihærdig brug af svaber gik det, og så pyt med publikum. Vi var ikke lavet af sæbe, og så var glæden så meget større, da solen brød frem efter pausen.
De fleste kender historien om prins Hamlet, der finder ud af, at noget er råddent i Danmark og især i Hamlets egen noget dysfunktionelle familie. Det er ikke underligt, at en ung mand og prins reagerer på, at hans onkel har slået hans far ihjel for derefter sporenstregs at gifte sig med hans mor, Dronningen. Det ville de fleste! At der derudover er et politisk magtspil ind over krydrer bare begivenhederne yderligere. Det ender alt sammen ulykkeligt. Sådan er det jo med Shakespeare.
Forestillingen spilles på engelsk med danske overtekster af Niels Brunse, og castet består overvejende af britiske skuespillere. Danske Cyron Melville, der dog har en engelsk far, spiller Hamlet, og det gør han overbevisende. Han har både sin fysik, sit perfekte engelsk og sit ydre med sig som den unge desillusionerede prins. Hans samspil med Ophelia er lidenskabeligt, og hun på sin side har mere saft og kraft i sig end så mange i den rolle. Der bliver kysset igennem, og der overlades ikke noget til fantasien. Natalie Maduenos mørke fremtoning er spændende og sexet, og man forstår den gensidige tiltrækning. Man ser hende bestemt ikke i det kloster, Hamlet gerne vil sende hende i.
Kostumerne er på en gang nutidige og klassiske, og det gælder for hele opsætningen, for mens sproget stadig er Shakespeares, og vi befinder os langt tilbage i tiden, er personerne overraskende nok udstyret med mobiltelefoner, og krigen høres ved lyden af indflyvende helikoptere.
Scenografien er enkel og minimalistisk med en stor stentrappe, og tre gennemsigtige tæpper i bagscenens buede sceneåbninger. Mike Sheridans musik er genial – den både høres og ikke høres og understreger og fremhæver handlingen. Lyssætningen af Mårten K. Axelsson fungerer godt både på scenen og ved drømmesekvenser på voldgravens vægge.
Instruktør Lars Romann Engel har inspireret hele sit cast til at give publikum et nutidigt og klassisk bud på Hamlet. Det er til tider underspillet, og selv om der fægtes igennem i stykkets sidste og skæbnesvangre scene, bliver det aldrig overdrevent spektakulært eller manieret.
Lad resten være stilhed og skynd Dem ind og se forestillingen. Den spiller til 19. august.
Verdenspremiere: Tirsdag den 1. august kl. 20:00
Spilleperiode: Onsdag den 2. august – lørdag den 19. august kl. 20:00 (undtagen mandag den 7. og 14. august)
Producent: HamletScenen og London Toast Theatre
Instruktør: Lars Romann Engel
Medvirkende: Cyron Melville, Natalie Madueño, Vivienne McKee, Richard Clothier, Chris Myles, Dominic Tighe, Oliver Alvin-Wilson, Jack Johns, Brett Brown.
Komponist: Mike Sheridan
Scenograf og kostumedesigner: Catia Hauberg Engel
Lysdesigner: Mårten K. Axelsson
Sprog: Engelsk med danske overtekster af Niels Brunse
Varighed: 2 timer 20 minutter inklusiv pause
Anbefalet alder: Fra 12 år og opefter