Det Kongelige Teaters ballet om Bamse er fra 2008 og har været på børnerepertoiret flere gange. Nu skulle det så være slut med sidste års opførelse. Det var dog en beslutning, det helt unge publikum ikke var enige i – så nu er den her igen.
At være i teatret med så vidende og entusiastisk publikum som målgruppen for Bamse, nu balletter vi, er en gave i sig selv. Publikum summede af forventning ved repremieren – lige fra små piger i lyserøde tutuer og ditto drenge med deres Bamsefigur under armen. De kender både Bamse, Kylling og Ælling, og de er med på konceptet med den ejegode, kun let selvglade Bamse og hans søde venner Kylling og Ælling.
I forestillingen møder Bamse ballettens verden i form af Den Kongelige Ballets dygtige børn, der oplagt også morer sig over at være i selskab med en af dansk fjernsyns mest elskede figurer. Der bydes heldigvis på dejlig meget dans, så balletten som kunstart bliver leget ind i de små.
I løbet af forestillingens stifter publikum bekendtskab med blandt andet musik og dans fra Svanesøen. Aske er i denne udgave ikke Aske Bentzon, men en af ballettens større drenge, der møder Svaneprinsessen, som han vist er ret glad for. Med sig har Svaneprinsessen en masse svaneællinger, der beundringsværdigt præcist danser til en koreografi, så vi næsten føler os hensat til Svanesøen.
Kylling danser en elegant showdans iført sin solsikkestok. Med sig har han en masse gulklædte kylletter med røde strømper og flotte gule vifter af fjer.
Aske har askebanden med sig. Det er en flok seje drenge med omvendt kasket og hvide bukser. De er også dem, der røver Ællings bold, Kyllings stok og Bamses honningske tilbage fra de frække og pruttende snupsere.
De små Luna-piger bor i et kæmpe Luna-telt, der giver mindelser til Babushka dukken fra Nøddeknækkeren, og får Bamse til at sove.
Endelig er der flere sylfider eller syllifider ude i den fortryllede skov med træer, der kan bevæge sig.
Der er skønne virkemidler, der får børnene (og de voksne) til at hyle af grin i dette elskelige univers. Der bøvses og pruttes på de forkerte steder, og skorstenen falder ned af Bamses hus, som den altid har gjort.
Og så må man konkludere, at der ikke lægges vægt på et bestemt kropsideal inden for balletten, når Bamse kan være med i sit fine lyserøde bamletskørt.
Det er glædeligt, at Det Kongelige Teater lå under for publikums pres og inviterede Bamse, Kylling og Ælling igen.
Kom Bamse, nu balletter vi
Koreografi: Thomas Lund
Musik: David Firman, Aske Bentzon, Jan Rørdam og Pjotr Tjajkovskij
Musikalsk arrangør: David Firman
Scenografi og kostumer: Christian Tom-Petersen
Kostumer til Bamse, Kylling og Ælling: Inge Andersen
Bamses hytte: Gyda Rasmussen
Lysdesign: Jørn Melin
Koncept og manuskript: Katrine Hauch-Fausbøll, Thomas Lund og Sofie Rask Andersen
Dramaturgi: Sofie Rask Andersen
Iscenesættelse: Rose Gad, Katrine Hauch-Fausbøll, Ann Kolvig og Thomas Lund
Figurerne Bamse og Kylling er designet af Finn Bentzen, Ælling er designet af Katrine Hauch-Fausbøll og Hans Gjerding
Musikken til Kom Bamse, nu balletter vi er indspillet af Det Kongelige Kapels Solsikkeorkester under ledelse af David Firman.
Medvirkende: Søren Hauch-Fausbøll, Brian Patterson, Gitte Meldgaard og mange dygtige balletbørn i alle aldre.
Spilleperiode: 10. til 14. oktober 2019
Varighed: 55 minutter