Dronning Dorothea Teatret tager os igen med ind i et af manuskriptforfatter og instruktør Marco Goth Thorsens mystiske og kringlede universer, når publikum byder velkommen tilbage til kriminalassistent Levin, der på uheldig vis bliver viklet ind i op til flere mord på kvindelejren på Femø.

Det lille teater i Kolding har i den grad skruet op for det musikalske niveau med ‘Kvinde kend dit mord’, der leder os igennem op til flere kendte kvindesagssange, der for alvor kan få selv den mindste feminist frem i enhver. Der er virkelig castet og arbejdet med de enkelte sangere og kun enkelte gange træder de medvirkende ved siden af – det er en fornøjelse, for det har været tiltrængt.

Peter Beierholm kan vel efterhånden betegnes som en af Dronning Dorothea Teatrets grand old men og superstjerner, og netop med denne forestilling fejrer han da også 25 år på de skrå brædder. Beierholm har en vis charme på scenen og omend hans skuespil og sangstemme måske ikke altid er af det største, så elsker enhver blandt publikum ham for hans skæve facon og kække væremåde på scenen. Med endnu en gang med Levin får han da også lov til at være både charmerende, kikset, naiv, måske endda halv dum og ikke mindst pinlig.

Kristine Krogh er igen at finde på Dorothea Teatret, denne gang som Levins datter Rigmor, der har besluttet sig for at finde sig selv, sin identitet og ikke mindst seksualitet på kvindelejren på Femø. Uheldigvis for Rigmor kommer ferien dog også til at bestå af hendes far. Kristine er efterhånden et erfarent kort på teatret, og det er en fornøjelse at se, hvordan hun er vokset med opgaven og virker mere afbalanceret og sikker i sin rolle.

Rikke Møller Jørgensen er helt og aldeles skøn i rollen som den noget frigjorte og sjove kvindefrigører Aase, der på mange måder mener, at kvindesagskampen og frigørelsen har taget overhånd. Hendes timing og ageren er skøn og minder nærmest om en karakter fra de mere oprørske afsnit af ‘Huset på Christianshavn.’ Godt castet!

Frida van der Ahlquist giver ikke meget for de andre kvinders frygt for mænd eller for den sags skyld deres had til dem, og det klæder historien med de provokerende kvinderoller, der forsøger at dysse de andre kvinders firkantede holdninger lidt ned. Ahlquist er virkelig god i rollen som Lizzie. Ikke alene kan hun synge, hun kan også spille skuespil, så enhver i salen rammes. I samspil med Kristine er hun et hit.

Nina Løyche Pedersen er måske et af forestillingens bedste kort i rollen som Bodil. Hun spiller på alle tangenter og kan både få publikum til at grine såvel som give dem en klump i halsen også formår hun at levere aftenens måske flotteste musikalske præstation med ‘Pige træd varsomt’ fra Co-optimistrevyen i 1926 med blandt andet musik af Kai Normann Andersen. Hun giver sangen følelse og sjæl, og den får en helt ny betydning, når den kædes sammen med krimigåden.

Det er generelt et virkelig stærkt og godt team, der er sat sammen til at begå mord på det lille teater. Historien er da også god et stykke hen af vejen, men den blegner i forhold til første historie om Levin og bliver nogle gange lidt tom og langsom. Fokus er med udgangspunkt i Femølejren på kvinder og deres roller og relationer og ikke mindst seksualitet, men seksualiteten får flere gange lov til at fjerne fokus fra den egentlige historie, hvilket er synd, for rammen er egentlig god.

Alligevel kommer hele holdet bag i mål med en ganske fin forestilling, der sagtens kan ses uden man har forudgående kendskab til Levin og alle de andre.

‘Kvinde kend dit mord’ spiller på Dronning Dorothea Teatret fra 24. april til 24. maj 2025.

Instruktør og forfatter: Marco Goth Thorsen

Kapelmester: Frederik Studsgaard

Produktionsleder: Kirsten Knudsen

Makeup: Laura Bager

Lys: Rebecca Kyster

Lyd: Johnny Andersen og Frida H Rose

Medvirkende: Peter Beierholm, Nina Løyche Pedersen, Laura Bager, Anne Mejdahl, Kristine Krogh, Julie Schmidt, Rikke Møller Jørgensen, Frida van der Ahlquist, Sophie Stjerne Lauritsen, Lotus Thorius