Olga Ravns bog ´Mit arbejde´ er bearbejdet af Liv Helm og Sanna Albjørk. Teatrets nye direktør Liv Helm har instrueret. Historien handler om forfatteren Anna og teaterinstruktøren Aksel, der venter barn. Fødslen bliver ikke nogen romantisk drøm, hvor man vrider sig lidt, og så er der et barn. Nej for Anna er der ve-målere, registreringer af enhver art og epiduralblokade på det tidspunkt, hvor alt er mest rædselsfuldt. Og som om det ikke er nok, skal Anna af med moderkagen. Det er heller ikke for sjov. Anna og Aksel har lavet en aftale om, at Anna skal have lov til at skrive, og at Aksel imens skal passe barnet. Virkeligheden bliver en noget anden, for Anna insisterer på at amme, og eventuel udmalkning ser hun ikke som en mulighed. Dertil kommer, at parret på grund af Aksels arbejde midlertidigt opholder sig i Sverige, hvor alt er anderledes end i Danmark, og hvor Annas mor ikke så nemt kan træde til. Det er ikke underligt, at Anna er presset, for det er stort at føde et barn og vænne sig til, at det kommer til verden. Mor og barn er i en transitionsfase, der er livsforandrende for dem begge.
Det er ikke et skønmaleri af fødsel og barsel i denne historie – tværtimod. I Annas optik er det vist dybest set rædselsfuldt, og hun ser sig selv som et hylster, det lille barn har boet i ni måneder, og hun derefter er en kassabel ham.
Det er interessant at se på, hvordan kvinder har det under graviditet og fødsel – og med regeringens udspil om udvidet og øremærket barsel til fædrene, opstår sikkert nye problemstillinger. Det er også klart, at publikum nok ikke skal tage de groteske scener helt for pålydende. Der er gået splatter i denne ”domestic horror”, som forestillingen selv kalder det. Splatter kan være sjovt, og det må gerne være overdrevet. Splatter kan sagtens understrege pointer og budskaber. I Freya Sif Hestnes´ scenografi og kostumedesign bliver det imidlertid hverken rigtig uhyggeligt eller sjovt. Det er bare ulækkert, når den blodige livmoder smides på scenen, når der fiskes blodig spaghetti ud af den gravide mave og når der sprøjter mælk ud af påklistrede bryster. Det hele prydes med blodige lagner hængt ned fra loftslamperne.
Anna spilles af Marie-Lydie Melono Nokouda og Christina Sønderris. Det er forskellige sider af Annas personlighed. Indimellem blander Annas mand Aksel sig i dialogen ved Marie-Lydie Melono Nokouda. Det er et fint greb, at to kvinder fremstiller den samme person, for splittelsen kan være enorm, når man lige har født et barn. Det ene øjeblik er barnet det mest vidunderlige, og det næste er det umuligt at gøre glad. Det kan godt føre til tanker om at bruge køkkenkniven radikalt. Både Marie-Lydie Melono Nokouda og Christina Sønderris spiller godt, men man gribes ikke af dette navlepillende efterfødselsunivers uden håb.
Måske skulle man have sparet på splattereffekterne og have taget teksten mere alvorligt.
Mit Arbejde på Husets Teater
Tekst: Olga Ravn
Bearbejdelse: Liv Helm og Sanna Albjørk
Instruktion: Liv Helm
Medvirkende: Marie-Lydie Melono Nokouda, Christina Sønderris
Dramaturgi: Sanna Albjørk
Scenografi og kostumedesign: Freya Sif Hestnes
Lyddesign: Nanna-Karina Schleimann¨
Lysdesign: Christian Vest Berntsen
Co-produktion: Husets Teater og Folkteatern Göteborg
Varighed: 1 time og 30 minutter uden pause
Spilleperiode: 18. september til 23. oktober