Vi vil altid være vores forældres børn, vi slipper aldrig helt fri og vil altid hige efter deres accept og kærlighed. Det er et af temaerne i Lars Noréns psykologiske familiedrama ”Mod til at dræbe”, som i Teatret Møllens opsætning får nyt ondskabsfuldt liv. Ved hjælp af få rekvisitter og en minimalistisk scenografi skabes der en giftig, ondsindet stemning fra første sekund, hvor lyset blændes op. Det er rå kost, der serveres for publikum, og der leveres skuespil med hver en fiber, så man rammes næsten fysisk, når far og søn tager livtag med hinanden. 

Ole Sørensen spiller faren, der er kommet på et sjældent besøg hos sin søn. Han er en skiftevis patetisk og selvmedlidende enkemand, elskelig gammelfar og selvforherligende, nedladende og selvværdsnedbrydende far, der som os alle bare gerne vil accepteres og elskes. Det er mesterligt og medrivende skuespil, når faren portrætteres så ægte, så man forledes til at tro, at man overværer et hverdagsdrama et sted i Danmark. 

Over for den lidet charmerende far står en meget vred og yderst indebrændt søn i skikkelse af Thomas Jacob C. Rønne, der sætter sig selv på spil og leverer sublimt skuespil, så nerverne dirrer og hele kroppen ryster. Helt ud blandt publikum kan man føle den indestængte vrede, der er blevet opbygget lige siden barndommen, og man føler med sønnen, som længes efter farens accept og kærlighed. 

Da sønnens kæreste, Radka dukker op, indledes et sandt trekantsdrama. Durita Dahl Andreassen giver liv til den på en gang levende og hemmelighedsfulde kvinde, der uforvarende får pustet så meget til de ulmende gløder i farens og sønnens forhold til hinanden, at bålet flammer op. Durita spiller indlevende ægte og giver sin karakter lige dele sødme og mystik. 

”Den tone, der altid har været mellem os”, siger sønnen på et tidspunkt i stykket på klingende sønderjysk, og det er et genialt virkemiddel, at lade farens og sønnens dialog foregå på sønderjysk. Det understreger deres anstrengte og hemmelighedsfulde forhold. 

Gennem hele stykket fornemmer man, at vreden og ondskaben lurer, at ”der kun er et tyndt forhæng mellem dem og ondskaben”. Her er virkelig tale om et mesterligt opsat drama, der bredes helt ud til publikum, der går snart sagt hele følelsesregisteret igennem fra afsky og væmmelse til forståelse og medfølelse – enkelte blandt publikum berøres så voldsomt, at de græder over det, der foregår for øjnene af dem. ”Mod til at dræbe” er et must see, hvis man er til socialrealisme og psykologisk drama, der kan bevæge og sætte tanker i gang. Her får man virkelig noget med hjem. 

”Mod til at dræbe” spiller på Teatret Møllen i Haderslev fra den 15. februar til den 7. marts; dog afbrudt den 24. til den 27. februar, hvor stykket spiller på Mungo Park i Kolding. Den 14. og 15. marts spiller stykket på Teater V i København. 

Dramatiker: Lars Norén 

Instruktør: Rasmus Ask  

Medvirkende: Ole Sørensen, Thomas Jacob C. Rønne og Durita Dahl Andreassen 

Scenografi: Nikolaj Mineka, Rasmus Ask og Stine Fumz 

Lysdesign: Stine Fumz 

Lyddesign: Johannes Smed 

Stuntkoordinator: Kasper Ravnhøj