Erling Jepsens skuespil ´Næste år bliver øllet bedre´ har mere end 30 år på bagen. Det mærker man ikke noget til i Joy-Maria Frederiksens instruktion og bearbejdelse, og med Jesper Asholt og Thomas Mørk som Jørgen og Orla når man ind til et venskab mellem mænd.
Deres fælles holdepunkt er deres hjemmebryggeri, hvor de både producerer rødvin øl og stærk spiritus af svingende kvalitet. Publikum møder de to, hvor de sidder og smager på seks forskellige slags rødvin, som de skal vurdere. Det er et seriøst set-up med nummererede glas og en spand til dem hver, så de kan spytte ud. Det er jo ikke for sjov det her. Indimellem glemmer de dog elementet med at spytte ud – det kan jo ske. Både Jesper Asholt og Thomas Mørk har en lang karriere bag sig, og det bærer deres mimik og samspil præg af.
Det er ubetaleligt, når vinen skylles rundt i munden, så det kan høres på bageste række, og når de drøfter hvilken vin, der skal vinde, snakker de hinanden efter munden, så det basker. De vil gerne vinde den forestående konkurrence. De har vundet før, de vil vinde igen – med lidt forskellige begrundelser. For er det pokalen eller kvaliteten af produktet, der er vigtigst. Eller er det muligvis tanken om at slå dem fra Tølløse? Deres samtale er almenmenneskelig, når disse kun let smålige forhold kommer på tale. Sådan er vi alle sammen, men vi vil helst ikke indrømme det. Det skal vise sig, at de begge er fast besluttede på at vinde øl-konkurrencen, de efterfølgende melder sig til, og hvis man ikke kan gøre det med flid – så kan man jo snyde og derefter skyde skylden på den anden.
Skildringen af hjemmebryggeriet er et sjovt billede på fællesskaber, hvor personer fra forskellige steder på den sociale skala finder hinanden. Det opstår i alskens foreninger.
Mændenes private forhold uden for bryggeriet åbenbarer sig gennem forestillingen. Den ene har en søn, som han vist ikke ser meget til, og hos den anden knirker ægteskabet i den grad, for hun hænger vist lidt for meget ud med en anden herre (og er måske træt af, at hendes mand hænger så meget ud i hjemmebryggeriet). Endelig har de en fælles ven eller bekendt, Charles, og han drikker fuldstændig uden mådehold. Det har de to herrer kun hån til overs for. Sådan er de i hvert fald ikke. Især muntrer de sig over, at Charles (udtalt Tjarles) har drukket af en flaske snaps, som der er kommet skyllemiddel i.
Første halvdel af forestillingen kører overvejende i dur. Alvorlige emner bliver bragt på banen, men bliver præsenteret muntert og humoristisk.
Anden halvdel er noget mere mørk. Alkoholen tager mere og mere over for de to mænd, og i dens tåger er det ikke klart, om de er taget til Sydfrankrig for at smage på vin, eller om de er indlagt på en afvænningsklinik. De har i hvert fald behov for det. Flasker er gemt alle steder, og begge herrer er så stive, at de bogstaveligt ikke kan stå på benene, og deres virkelighed er faldet helt fra hinanden.
De to skæve og absurde eksistenser viser sider af tilværelsen, som de fleste kender til i højere eller mindre grad. Her er det alkoholen, der tager over, men også følelsen af ikke at se virkeligheden i øjnene. De to lyver for sig selv og hinanden og står over for at gå helt til grunde.
Forestillingen slutter åbent, så muligvis er der en sprække af håb.
Se ´Næste år bliver øllet bedre` og græd og grin med de to hovedpersoner og nyd Jesper Asholt og Thomas Mørk.
,
Næste år bliver øllet bedre – på Hippodromen
Manuskript: Erling Jepsen
Instruktion og bearbejdelse: Joy-Maria Frederiksen
Dramaturgisk bearbejdelse: Ninette Mulvad
Scenografi: Marianne Nilsson
Medvirkende: Jesper Asholt og Thomas Mørk
Varighed: 2 timer inkl. pause
Spilleperiode: 20. november til 14. december 2024