Carlo Collodis melankolske, satiriske og moralske eventyr fra 1883 blev i 2000 dramatiseret af engelske Lee Hall, og det er denne udgave af den gamle historie, som Det Kongelige Teater har sat på den store scene i Skuespilhuset.

Den ensomme gamle dukkemager Gepetto, spillet rørende af Niels Ellegaard, laver dukken Pinocchio, og han fremstår i den indledende version med ben af henholdsvis en rød plasticskovl og et orange vandgevær. De fungerer ikke så overraskende ikke specielt godt. De udskiftes dog forholdsvis hurtigt til, at dukken har bukser og sko på.

Pinocchios ”liv” som dukke bringer ham en tilværelse fyldt med fristelser, forhindringer og farer, før han endelig bliver en levende lille dreng, der har empati for sine omgivelser og især for sin far Gepetto.

Pinocchio optræder både som lille dukke, som ”dukke” i voksen størrelse spillet og performet af engelske Matthew Rawcliffe og endelig som lille dreng. Det skal man lige jonglere i. Matthew Rawcliffe er et fund som Pinocchio. Han fingerer virkelig at være en leddeløs dukke. Han bevæger sig, så man tror på illusionen om, at han er en dukke.

Andreas Jebro og Anne Plaugborg er Pinocchios blå feer og dukkeførere for ham. De prøver uden det store held at få deres lille protegé til at høre deres råd om, hvordan det er smart at opføre sig. Det fungerer godt, at de er i skyggen af Pinocchio, og de har virkelig tilegnet sig kunsten at være dukkeførere.

Skuespillerne havde børnene fint med, når de bad dem om deres mening om diverse ting. Der var dog flere gange, hvor de ikke entydigt havde en holdning til, hvad der var det rigtige at svare. Sådan er det.

Pinocchio blev lokket indenfor i et magisk teater, men prisen var at afgive hans ABC-bog. I teatret optræder to stjernekrigsagtige riddere med lyssværd. De gjorde det godt, og det vakte herlig genklang og jubel hos det unge publikum.

To onde og tyvagtige ræve dukker op af en lem i scenegulvet. De fylder den naive Pinocchio med historier om, at de kender hans far. (På det tidspunkt har de allieret sig med to dukker forestillende to gamle mennesker). De nasser på ham på en fin restaurant og forsøger at få hans guldpenge fra ham. Det giver mindelser til netsvindel i 2024.

Endelig bliver Pinocchio lokket til Slaraffenland, der viser sig at være en regulær arbejdslejr. Her udspiller sig et veritabelt diskobal, hvilket var lidt svært at passe ind i universet, og et forsøg fra cirkusdirektøren i skikkelse af en overgearet Marie Dalsgaard iført en gigantisk bolsjekjole på at få publikum til at danse med, faldt noget til jorden. Det er svært at få en hel sal til at reagere på kommando.

Franciska Zahle har skabt både scenografi og kostumer. Begge dele er fantasifulde og farverige. Hun har dog ikke lavet en næse, der vokser på Pinocchio, når han lyver. Det er en anelse bemærkelsesværdigt, for det plejer at være et af hovedpersonens vigtigste træk, men det er et valg. Skuespilhusets store scenes mange tekniske muligheder bruges flittigt, og det er seriøst imponerende, hvad den kan. Den kan hæves op og ned i flere niveauer, hvilket blandt andet skabte en fin effekt, da Gepetto er havnet i hvalens mave.

Det Kongelige Teater har haft det helt store udtræk i gang både på og udenfor scenen. I pausen kan børnene kreere deres helt egen Pinocchio ved hjælp af kartonkort og dele af de karakterer, de lige har set på scenen. Det er godt tænkt, og mange benyttede sig af tilbuddet. Sjovt er det også, at alle kontrollører i forestillingens anledning er udstyret med gigantiske og skinnende sløjer som butterfly til deres sorte skjorter.

Selve forestillingen har rørende og poetiske øjeblikke, og fusionen mellem dukketeater og traditionelt skuespil er spændende, men især i anden del er historien noget stillestående og kan være lidt svær at følge med i. Flere børn undrede sig for eksempel over, hvad der skete med Gepetto, da hans robåd synker på det store hav og han øjeblikket efter dukker op i hvalens mave.

De lidt større børn vil nok føle sig underholdt, så det er en god ide at besøge teatret i den kommende tid. Der er enhedspris på 300 kr. over hele salen. Dyk eventuelt ned i eventyret på forhånd.

,

Pinocchio

Medvirkende: Matthew Rawcliffe, Niels Ellegaard, Andreas Jebro, Anne Plauborg, Sigurd Holme le Dous, Marie Dalsgaard, Alvin Olid Bursøe, Amalie Bergholdt Hansen, Jeppe Vendelbo Fischer

Forfatter: CarloCollodi

Dramatisering: LeeHall

Iscenesættelse: Sara Cronberg

Scenografi og kostumedesign: Franciska Zahle

Dukkeinstruktør: Rolf Søborg Hansen

Lysdesign: Torben Lendorph

Koreografi: Melker Sörensen

Lyddesign: Jonas Vest

Musik: Toni Martin Dobrzanski

Oversættelse: NielsBrunse

Varighed: 1 time og 50 minutter inkl. pause

Spilleperiode: 15. november til 30. december 2024