Som stort set alt andet blev festlighederne omkring fejringen af 100 året for genforeningen i 2020 aflyst på grund af pandemien. Det ramte også Teatret Møllens opsætning af Romeo og Julie, som skulle have været et bidrag til fejringen. Til alt held blev der arbejdet på at sætte William Shakespeares klassiker op, når man igen kunne gå i teatret. Så med et års forsinkelse kunne publikum den 28. maj 2021 sætte sig til rette i sæderne og overvære et drama, der med flere århundreder på bagen stadig er gyldigt.

Det er genialt at vælge Romeo og Julie som et bidrag til fejringen af 100 året for genforeningen, for også slesvigerne oplevede store tragedier, før der kunne ske en forsoning. En forsoning, der siden har gjort det muligt at leve i fred og fordragelighed på begge sider af grænsen. Referencen til den dansk-tyske historie understreges af, at man har valgt at spille stykket på både dansk og tysk, og da Julies familie er tysktalende, kaldes hun derfor Julia gennem hele stykket.

Rammerne om teaterforestillingen er Hotel Harmonien i Haderslev, og netop det har tidligere dannet ramme om møder mellem dansksindede Haderslevborgere. Det var blandt andet også her, Christian X gjorde holdt i forbindelse med sin historiske ridetur ved markeringen af genforeningen den 10. juli 1920, og næsten symbolsk var hans oldebarn Prinsesse Benedikte at finde blandt premieregæsterne.

Teatret Møllen er aldrig bange for at lægge arm med de store dramaer, og Romeo og Julie er da heller ingen undtagelse. Stykket er ikke let tilgængeligt, det er langt, og så er en væsentlig del af denne opsætning ydermere på tysk. Laura Rasmussens velfungerende scenografi sammen med Súni Joensens lysdesign og Rune Abel Aagaards lyddesign giver dog opsætningen et flow, der sammen med flotte skuespilpræstationer fanger og bibeholder teatergængernes opmærksomhed. At stykkets plot desuden er velkendt for langt de fleste, giver også en håndsrækning til tilgængeligheden.

Selvom stykket fortæller historien om en tragedie, levnes der også plads til humor og ironi blandt andet i form af pudsige, finurlige og overdrevne kostumer. Connie Tronbjergs kønsneutrale fader Lorenz er for eksempel udstyret med en både stor og skæv præstekrave. Ligesom Ole Sørensens ligeledes kønsneutrale og karikerede amme er iført et kæmpe, rødt skrud, der leder tankerne hen på Ghita Nørbys ”kødkjole”.  At vælge at besætte nogle af rollerne med skuespillere af det modsatte køn er i det hele taget en genial reference til tiden, hvor Shakespeare skrev stykket. I Dronning Elisabeth I’s England havde kvinder nemlig ikke lov til at være skuespillere, hvorfor mænd spillede kvinderollerne – ofte karikerede.

Stykkets unge elskende par, der går så meget igennem for til sidst at måtte give det største offer for kærligheden spilles af Andrea Spicher og Jens Kepny Kristensen. Andreas Julie er en smaskforelsket teenager, der næsten ikke kan være i sig selv på grund af kærligheden til Romeo, mens Jens spiller en kejtet ung Romeo, der næsten ikke kan tro på, at Julie gengælder hans kærlighed. De store følelser, der her er i spil, sendes ud over scenekanten og mærkes helt ud på tilskuerrækkerne.

Som Romeos venner Mercutio og Benvolio ses henholdsvis Iza Mortag Freund og Thomas Nielsen. Der er et godt samspil og dynamik mellem de tre, som også bidrager med flere af de mere humoristiske indslag.

Thomas C. Rønne spiller Grev Paris, der med Julies fars billigelse bejler til hendes hånd. Man er ikke i tvivl om, at greven er forfængelig og behagesyg. Thomas karikerer på mesterlig vis en forfinet og slesk adelsmand, der kun i kraft af sin adelige herkomst er et godt parti.

Xenia Noetzelmann spiller Julies mor, fru Capulet og dennes nevø, Tybalt, der hader alt, der har med Romeos famile, Montaguerne at gøre. Xenia rammer Tybalts uforsonlige væsen og truende adfærd i en sådan grad, at man som tilskuer næsten føler had til denne karakter. Som hr. Capulet ses Stephan Benson, som spiller patriarken, der nok ønsker det bedste for sin datter, men det skal ske på hans præmisser. Stephan leverer en temperamentsfuld og samtidig følsom far til Julie.

Klaus Andersen spiller hertugen, der repræsenterer myndighederne. Hertugen karikeres både i kraft af en meget ophøjet og selvtilfreds fremtoning og ved hjælp af et pudsigt kostume. Det er mesterligt og helt i Shakespeares ånd at gøre tykt grin med myndighederne.

Teatret Møllen satte barren højt, da man med støtte fra forskelligt hold valgte at opføre det, der af Haderslev kommune er udpeget som kommunens fyrtårnsprojekt i forbindelse med genforeningsfestlighederne, og det er hermed bevist, at det lille, lokale teater til fulde magter at løfte en så stor opgave.

Romeo og Julie spiller den 29. maj og igen fra den 15. juni til den 20. juni 2021 på Hotel Harmonien i Haderslev.

Medvirkende: Andrea Spicher, Jens Kepny Kristensen, Conny Tronbjerg, Ole Sørensen, Thomas C. Rønne, Iza Mortag Freund, Klaus Andersen, Xenia Noetzelmann, Stephan Benson, Thomas Nielsen og Judith Patzelt

Forfatter: William Shakespeare

Dramaturg: Gitte Villadsen

Instruktion: Rasmus Ask

Scenografi: Laura Rasmussen

Lysdesign: Súni Joensen

Lyddesign: Rune Abel Aagaard

Stuntkoordinator: Klaus Messerschmidt Hjuler

Fotokreditering: Søren Hasselgaard Skaanning

https://www.teatretmoellen.dk/presse/